خلاصه ماشینی:
این مقاله به بررسی نابرابری دستیابی به فرصتهای آموزشی در بین استانهای 24 گانه کشور میپردازد و موضوع را در دورههای راهنمایی تحصیلی،متوسطه عمومی، متوسطه فنی و حرفهای و آموزش عالی به تفکیک جنسیت در سال تحصیلی 66-1365 مورد مطالعه قرار میدهد.
موضوع مورد بررسی در این مقاله به بررسی نابرابری دستیابی به فرصتهای آموزشی در بین استانهای 24 گانه کشور خواهیم پرداخت و موضوع را در دورههای مختلف تحصیلی(دوره راهنمایی،دوره متوسطه عمومی و آموزش عالی)به تفکیک جنسیت در سال تحصیلی 66-1365 مورد مطالعه قرار خواهیم داد.
برای بررسی روند تغییرات نابرابری بین استانهای محروم و مرفه در دو حالت مثلا الف)دوره پایین تحصیلی ب)دوره بالای تحصیلی و یا دو حالت الف)پسران ب)دختران،در این بررسی ابتدا استانها را به دو گروه با شاخص انتخاب کمتر از 1(اجمالا محروم)و بیشتر یا مساوی 1(اجمالا مرفه)تقسیم خواهیم کرد و وضعیت آنها را در دو حالت الف و ب مورد مقایسه قرار خواهیم داد.
6 (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 1-مقایسه مقادیر حد اکثر و حد اقل شاخصهای انتخاب دورههای مختلف تحصیلی در دوره راهنمایی(پسران)و دوره متوسطه عمومی(پسران)استان ایلام بیشترین شاخص انتخاب را بخود اختصاص داده که احتمالا بدلیل یکی یا مجموعهای از عوامل 1 و 2 و 4 مورد بررسی در بخش«محدودیتهای بررسی»به این مقادیر بالا دست یافته است.
با گذر از دوره راهنمایی به دورههای بالاتر،بر میزان این نابرابری در استانهای کشور برای پسران افزوده میشود و در رابطه با توزیع فرصتهای آموزشی دختران در بین استانها،از دوره راهنمایی به متوسطه عمومی نابرابری افزایش یافته ولی از دوره عمومی به دوره دانشگاهی میزان نابرابری تقریبا ثابت میماند.