Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی یک گزارش تحقیق

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اهواز ،میانگین نمره ریاضی دانش‌آموزان دختر ،نمره‌های ،دانش‌آموزان ،ریاضی دانش‌آموزان دختر مناطق نامرفه ،ریاضی دانش‌آموزان پسر مناطق نامرفه ،نامرفه ،میانگین نمرات درس ریاضی ثلث ،امتحان ،دروس ریاضیات و علوم دانش‌آموزان ،مناطق مرفه و نامرفه ،ریاضی دانش‌آموزان دختر مناطق مرفه ،نمره‌های دروس ریاضیات و علوم ،بررسی نمره‌های دروس ریاضیات ،میانگین نمره ریاضی دانش‌آموزان پسر ،مدارس ،تفاوت عملکرد مدارس مناطق مرفه ،مناطق مرفه ،درصد قبولی دانش‌آموزان مناطق مرفه ،درس علوم دختران مناطق مرفه ،دروس ریاضیات و علوم ،عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ،سوالات ،تحقیق ،بررسی نمره‌های امتحانات دروس علوم ،گزارش تحقیق ،ریاضیات و علوم دانش‌آموزان دختر ،دانش‌آموزان دختر ،گروه مرفه از گروه نامرفه ،تحلیل واریانس نمره‌های دانش‌آموزان دختر

خلاصه ماشینی:

"نقدوبررسی یک گزارش تحقیق دکتر علیرضا کیامنش معرفی مقاله نتایج حاصل از تحقیق مندرج در مجلهء علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،سال اول،شماره دوم، تابستان 1367؛با عنوان«بررسی نمره‌های دروس ریاضیات و علوم‌ دانش‌آموزان دختر و پسر کلاس پنجم ابتدایی شهرستان اهواز در سال‌ تحصیلی 65-1364»نشان می‌دهد که بین عملکرد تحصیلی‌ دانش‌آموزان کلاس پنجم ابتدایی مناطق مرفه و غیر مرفه شهر اهواز در دروس ریاضی و علوم تفاوت معنی‌دار وجود ندارد. اما در متن گزارش چنین می‌خوانیم: «براساس نتایج بدست‌آمده از تحلیل آماری بین نمره‌های امتحان ریاضیات ثلث سوم دانش‌ آموزان پسر کلاس پنجم مناطق مرفه و نامرفه نواحی سه‌گانه آموزش‌وپرورش اختلاف‌ معنی‌داری در سطح احتمال 1%مشاهده نمی‌شود. معلوم نیست خواننده باید نتایج حاصل از تحلیل‌های آماری(ص 33 و جداول مربوطه)را قبول کند و یا دور از انتظار نبودن تأثیر وضعیت خانواده بر پیشرفت تحصیلی؟ در نتیجه‌گیری دوم بار دیگر بر این نکته تأکید شده است که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان‌ گروه مرفه و نامرفه باهم تفاوت ندارند. اگر پژوهشگران تحقیق از مفاهیم آماری به نحو صحیح استفاده می‌کردند(به‌خصوص معنی‌ دار بودن و تفسیر آن)و یافته‌های تحقیق خود را دقیق‌تر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دادند،احتمالا برخلاف آنچه که نتیجه گرفته‌اند،نتیجه می‌گرفتند که یافته‌های حاصل از این تحقیق موید یافته‌هایی‌ است که تاکنون در مطالعات مختلف توسط صاحب‌نظران داخلی و خارجی مطرح شده است،یعنی‌ تأثیر وضعیت اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی خانواده بر پیشرفت تحصیلی فرزند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.