Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و مطالعه عوامل موثر در تعیین محتوای کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی در ایران

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 148 تا 157)

کلید واژه های ماشینی : کتابهای علوم تجربی دورهء راهنمایی، محتوای کتابهای علوم تجربی دوره، کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی، معلمان، تعیین محتوای کتابهای علوم تجربی، محتوای کتابهای علوم دورهء راهنمایی، محتوای کتابهای راهنمای معلم علوم، انتخاب محتوای کتابهای علوم تجربی، کارشناسان، کتابهای علوم دورهء راهنمایی، معلم علوم تجربی دورهء راهنمایی، کتابهای راهنمای معلم علوم تجربی، دوره راهنمایی تحصیلی در ایران، تدریس محتوای کتابهای علوم تجربی، تألیف کتابهای درسی، تألیف کتابهای علوم دورهء راهنمایی، دانش‌آموزان، پژوهش، دورهء راهنمایی تحصیلی، برنامه‌ریزی و تألیف کتابهای علوم، علوم تجربی دورهء راهنمایی نتیجه، پرسشنامه، کتابهای درسی، تألیف کتابهای علوم تجربی، برنامه‌ریزی درسی، یادگیری محتوای کتابهای درسی، تدریس، کارشناسان برنامه‌ریزی و تألیف، برنامه‌ریزی و تألیف، یادگیری محتوای کتابهای علوم

خلاصه ماشینی: "در این مورد برخی نتایج بدست‌ آمده از این پژوهش به قرار زیر است: - به‌نظر 75/68%از کارشناسان،محتوای کتابهای علوم،می‌تواند دانش‌آموزان را جهت‌ شناخت محیطی که در آن زندگی می‌کنند آماده نماید،درحالیکه 65%معلمان اظهار داشته‌اند که‌ محتوای انتخاب‌شده برای کتابهای علوم تجربی دورهء راهنمایی از چنین ویژگی برخوردار نیست. در این مورد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: -در بررسی‌هایی که از سوی دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌وپرورش تحت‌ عنوان«گزارش ارزشیابی مراحل اجرایی فعالیتها و برنامه‌های درسی سال اول،دوم،و سوم‌ راهنمایی»در فاصله سالهای 1351 تا 1354 صورت گرفته است،معلوم شده است که از نظر معلمان‌ مفاهیم موجود در کتابهای علوم دورهء راهنمایی با سن و رشد عقلی دانش‌آموزان مطابقت ندارد و یادگیری آنها برای دانش‌آموزان دشوار است. براساس نتایج حاصل از این پژوهش توصیه‌ها و پیشنهادهایی به شرح زیر ارائه می‌شود: 1-با توجه به اختلاف‌نظر معلمن و کارشناسان درمورد میزان تناسب محتوای کتابهای علوم‌ تجربی دورهء راهنمایی با اهداف این درس لازم است تا پژوهش جامعتری به‌صورت تحلیل محتوا در این زمینه صورت گیرد،تا میزان ارتباط مطلب موجود در کتابهای علوم تجربی با اهداف این درس‌ بطور دقیق مشخص گردد. 7-یافته‌های حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که در سازماندهی محتوای کتابهای علوم‌ تجربی دورهء راهنمایی،ارتباط افقی و عمودی لازم میان مطالب و اصول مربوط به آن رعایت نشده‌ است،لذا در این مورد توصیه‌هایی به شرح زیر ارائه می‌گردد: 1-7-میان مفاهیم اصلی کتابهای علوم در سالهای مختلف تحصیلی(از مقطع ابتدایی تا پایان راهنمایی)پیوستگی و ارتباط منطقی برقرار شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.