خلاصه ماشینی:
نگارنده برای انجام این مهم نظری گذرا بر ادبیات حوزه برنامه درسی داشته،آنگاه به پیشنهاد روشهای انتخاب محتوا از میان انبوه اسناد تربیتی پرداخته و سرانجام به توصیههای کاربردی در خصوص انتخاب محتوا در نظام برنامهریزی درسی کشور پرداخته است.
باید اذعان نمود که انتخاب محتوا یکی از عناصر طراحی برنامه درسی تلقی میگردد و در این مرحله تصمیمگیری در قلمرو فرهنگ و مفاهیم محتوا و پیشبینی انسجام بخشی عمودی و افقی51است.
این سئوال اساسی در ذهن متبادر میگردد که چگونه میتوان از حوزه وسیع و پیچیده برنامه درسی مبانی نظری استخراج کرد که راهنمای عمل برای انتخاب محتوا باشد.
با عنایت به این وسعت و پیچیدگی چگونه و با چه روش یا روشهایی میتوان به ادبیات حوزه برنامه درسی جهت انتخاب محتوا مراجعه و مبانی نظری را جهت راهنمای عمل استخراج نمود.
در مطالعه جامع به مکتبها،تئوریهای برنامه درسی،علوم تربیتی،فلسفه تعلیم و تربیت و یا روانشناسی تربیتی مراجعه کرده و نقطه نظرات اساسی آنها را در خصوص انتخاب محتوا استخراج و تلفیق نموده و زمینه راهنمای عمل را برای کمیته برنامهریزی مهیا میسازیم.
الف-از طریق اعتبار بخشی به طور فردی نمونهای از محتوای ماده درسی به فراگیرندگان یک تا دو کلاس تحصیلی در پایه مربوطه تدریس شود و واکنش آنان را نسبت به جنبههای مختلف محتوا،روشهای تدریس، رسانه و وسایل و تعامل ثبت و تحلیل نمود و سپس تغییرات لازم را در محتوا و ماده درسی بوجود آورد.
ب-از طریق اعتبار بخشی بر روی گروههای کوچک قسمتهای عمدهای از ماده درسی برای اجرای آزمایشی اولیه برنامه در مورد یک نمونه کوچک که شامل 4 تا 6 کلاس است انجام میشود و تغییرات پیشنهادی را در نسخه ماقبل نهایی اعمال میکند.
(1991)CurriculumHistory,In:Levey(cd)theInternationalEncyclopediaof (68) Schubert.