Skip to main content
فهرست مقالات

کارآیی درونی نظام آموزش متوسطه نظری به تفکیک استان و جنس بر اساس اطلاعات سالهای 68 - 1367 و 69 - 1368

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 65 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : استان، متوسطه، دوره متوسطه، کارایی درونی نظام آموزش، نظام آموزش متوسطه نظری، استان یزد، دختران، دانش‌آموزان، دوره تحصیل فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه، فارغ‌التحصیلان پسر دوره متوسطه کشور

خلاصه ماشینی:

"ذیلا مهمترین یافته‌ها از بررسی کارآیی داخلی نظام آموزشی متوسطه ایران آورده می‌شود: 1-جداول(2)و(3)تعداد تارکان از پایه‌های مختلف دوره متوسطه را از بین هزار نفری که در سال تحصیلی 68-67 وارد پایه اول دبستان می‌شوند،نشان می‌دهند و در نمودار شماره(1)نیز تعداد تارکان تحصیل هر یک از پایه‌های تحصیلی در کل کشور به‌ نمایش گذاشته شده است،چنانچه مشاهده می‌شود، تعداد تارکان تحصیل در برخی از موارد در پایه سوم پسران منفی است که از عمده‌ترین‌ دلیل آن احتمالا ثبت‌نام غیرمجاز دانش‌آموزان پایه چهارم بعد از مهلت مقرر و زمان‌ آمارگیری(آذر ماه)و یا مشکلات ناشی از ثبت آمار دانش‌آموزان ایثارگر و قبول شدگان آنها خواهد بود. (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس این جدول می‌توان اظهار داشت: «در مجموع 50 درصد دانش‌آموزان پسر و 41 درصد دانش‌آموزان دختری که وارد دبیرستان می‌شوند،تحصیلات خود را ناقص رها کرده و قبل از اخذ دیپلم ترک تحصیل‌ می‌کنند. » (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-از آنجا که تعداد فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه به دلیل در دسترس نبودن آمار قبول شدگان آذر ماه برآورد شده است و ممکن است نتیجه‌گیری حاصله از بند قبل تا حدودی‌ با واقعیت تطبیق نکند،از این رو در جدول شماره(5)نرخ ماندگاری از پایه اول به پایه چهارم‌ متوسطه نیز برای استانهای کشور به صورت مقایسه‌ای نشان داده شده است. جمع‌بندی عمده‌ترین یافته‌های این بررسی را می‌توان به صورت زیر برشمرد: 1-اتلاف هزینه در دوره متوسطه زیاد و قابل تأمل است و میزان نسبت اتلاف در مورد دختران در همه استانها،به جز استانهای یزد،کهکیلویه و بویر احمد و بوشهر از مقادیر نسبت‌ اتلاف پسران کمتر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.