Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر در بی توجهی دانش آموزان به مطالب درسی

نویسنده:

(22 صفحه - از 21 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان ،معلمان ،اطلاعات ،عوامل مؤثر در بی‌توجهی دانش‌آموزان ،عوامل ،کلاس ،بی‌توجهی دانش‌آموزان به مطالب درسی ،محتوی ،پرسشنامه ،محیط فیزیکی کلاس ،بررسی عوامل مؤثر در بی‌توجهی ،توجه دانش‌آموزان ،معدل ،درصد پاسخ دانش‌آموزان و معلمان ،تأثیر عوامل فیزیکی محیط کلاس ،علمی ،محیط ،تحقیق ،منطقه ،عوامل مربوط به محتوی ،عوامل بی‌توجهی معدل درسی دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان عوامل مربوط به محتوی ،ذهن ،توزیع درصد پاسخ دانش‌آموزان ،محیط فیزیکی کلاس و عوامل ،عوامل محیط فیزیکی کلاس ،دانش‌آموزان و معلمان ،تأثیر محیط فیزیکی کلاس ،توجه ،عوامل مربوط به معلم

خلاصه ماشینی:

"سپس برای هر عامل یک‌ سئوال خاصی مطرح گردید:اجزاء هریک از عوامل چهارگانه که در بی‌توجهی مؤثر هستند، کدامند؟همچنین دو سئوال و یک فرضیهء خاص دیگر به شرح ذیل مطرح گردید: -کدام یک از چهار عامل فوق در بی‌توجهی دانش‌آموزان به یادگیری و درس مؤثرتر هستند؟ -آیا از نظر تأثیر عوامل بی‌توجهی بین دانش‌آموزان مناطق شمال و جنوب شهر تهران، دانش‌آموزان دختر و پسر،رشته ریاضی-فیزیک و علوم تجربی،دو ردیف اول و آخر کلاس و همچنین دانش‌آموزان دارای معدل بالا(از 17 به بالا)و معدل پایین(از 13 به‌ پایین)تفاوتی موجود است؟(در پنج سئوال جداگانه). پرسشنامه‌ها محتوی‌ سئوالاتی در رابطه با ابعاد مختلف توجه و بی‌توجهی و عوامل مؤثر در بی‌توجهی‌ دانش‌آموزان در چهار بعد مهم-که در این تحقیق مورد بررسی بود-مثل عوامل مربوط به‌ دانش‌آموز،معلم،محتوای دروس و محیط فیزیکی کلاس بود. جدول 10:محاسبهء ضریب همبستگی بین معدل ثلث آخر و معدلهای مربوط به‌ عوامل مؤثر در بی‌توجهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث در ارائهء شواهد تحقیقی مبنی بر رد یا تأیید نتایج این تحقیق،چنانکه قبلا نیز اشاره‌ شد،به دلیل عدم انجام تحقیقاتی به این وسعت،نمی‌توان به این قبیل تحقیقات استناد کرد مگر در موارد بسیار جزئی مثلا چنانکه در سابقهء موضوع بیان گردید،در رابطه با تأثیر عوامل فیزیکی،عامل سروصدا و تأثیر آن در بی‌توجهی،از جمله موضوعاتی است که در محیط آموزشی و نیز موقعیتهای دیگر،مورد بررسی قرار گرفته است. به این ترتیب‌ یافته‌های تحقیق حاضر نیز مؤید تأثیر عامل فوق است زیرا همانطور که داده‌های جدول 6 نشان می‌دهد 2/65 درصد دانش‌آموزان و 1/86 درصد معلمان،تراکم دانش‌آموز و کوچک بودن فضای کلاس را عامل مؤثر در بی‌توجهی دانسته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.