Skip to main content
فهرست مقالات

حمزه نامه: بزرگترین کتاب مصور فارسی

معرف:

(4 صفحه - از 31 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : حمزه، نقاشی، هند، حمزه‌نامه، کتاب، هنر، نقاشی کتابهای مصور عهد اکبر، ایران، سبک نقاشی کتابهای مصور عهد، بزرگترین کتاب مصور، اکبر، کتاب بزرگ تاریخ عصر اکبر، حمزه نامه، مکتب نقاشی هند، داستان، کتاب مصور فارسی، کتاب حمزه‌نامه در عهد اکبر، تصویر، تاریخ، نقاشی سبک مغول، قصه، نقاشی ایران در عصر مغولان، سبک نقاشی به سبک مغولی، امیر حمزه، مکتب هنری در عهد همایون، کتاب حمزه‌نامه، نقاشیهای حمزه‌نامه، علاقه، دانشمند، نقاشی‌های حمزه

خلاصه ماشینی: "دوره نخستین اعتلای نقاش ایران عصر سلطان حسین بایقراست ، ‌بابر و فرزندش همایون مانند پسر عموهای ایرانی شده خود ، یعنی شاهزادگان تیموری که در ایران سلطنت کردند به هنر ایرانی علاقه بسیار داشتند ، ‌دقت و توجه بابر در تدوین کتاب بابرنامه که به راستی از لحاظ هنر توصیف کم‌نظیر است دلیل براین مدعاست مسافرت همایون به ایران و مشاهده توجه خاص شاه طهماسب به هنرمندانی که جانشین بهزاد و همگارانش شده بودند وی را بر آن داشت که در صورت امکان یک یا چند نفر از هنرمندان ایرانی را با خود به افغانستان و هند ببرد بدیهی است شاه طهماسب حاضر نبود که مهمانش چنین کند و می‌خواست که هنرمندان در دستگاه صفوی بمانند ، ‌اما وعده‌های همایون و بعضی سختگیری‌ها و ناملایمات که در آن عصر در دستگاه صفویان وجود داشت سبب شد که دو نفر از استادان بنام هنر ایران وارد [31] دربار همایون شوند ، ‌میر‌مصور با دریافت هزار تومان پیشکش در 1545 در کابل به همایون پیوست ، ‌میرمصور پسر جوان و هنرمند خود میرسیدعلی را نیز همراه برد ، ‌قدیم‌ترین و به عبارت بهتر نخستین نقاشی سبک مغولی یا هند – ایران ، که اکنون در دست است توسط همین میرسیدعلی تهیه شده و اکنون در موزه بریتانیا موجود است این تصویر قطع بزرگی دارد ( هر طرف 125 سانتیمتر ) و روی پارچه کشیده شده است و با اینکه کاملا ایرانی و صفوی است ، ‌نقاش برای خوشامد پادشاه سعی کرده‌است که به تن شخصیتهای موجود در تصویر لباس مغولی تیموری بابر بپوشاند4 ، ‌چهارده سال بعد در 1549 خواجه عبدالصمد نقاش دیگر دربار صفوی نیز در کابل به خدمت همایون وارد شد ،‌ این دو نفر ، ‌میرسیدعلی و عبدالصمد به تناوب مدیریت کتابخانه همایون را که حتی در سفر نیز همراه می‌برد ، ‌برعهده داشتند قدیم‌ترین کار عبدالصمد تصویری است که از اکبر جوان فرزند همایون ترسیم شده ، ‌در این تصویر اکبر در حال تقدیم یک نقاشی به پدرش همایون دیده می‌شود ، این نقاشی اکنون در کتابخانه سلطنتی گلستانن در تهران است5 همایون در سال 1555 به اتفاق این نقاشان وارد دهلی شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.