Skip to main content
فهرست مقالات

ایران و درام نویسان بزرگ جهان (موضوعها و مضمونهای ادبی و تاریخی در آثار نمایشنامه نویسان معروف جهان)

نویسنده:

(4 صفحه - از 2 تا 5)

کلید واژه های ماشینی : امبی، نمایش‌نامه، امبی دکستر، درام‌نویسان بزرگ جهان، تئاتر، کامبیز، داستان نمایشنامة کامبیز تاریخ، تراژدی، ایران و درام‌نویسان بزرگ، پرده

خلاصه ماشینی: "اما نمایشنامة کامبیز، گرچه از لحاظ اصول تراژدی مخالف سلیقة منتقدان بود ولی از یک جهت در تاریخ ادبیات دراماتیک انگلیس اهمیت دارد و آن اینست که این نمایشنامه نمونة بسیار مشخص و ممتازی است که موجب ایجاد تحولی در شیوة تراژدی، از مور الیته (اخلاقی) به تراژدی تاریخی گردیده است. غلو و مبالغه و گزافه گویی بقدری در این نمایشنامه زیاد است که مدتی پس از انتشار، از این لحاظ صورت ضرب المثل و نمونه بخود گرفت، و حتی شکسپیر در نمایشنامة هانری چهارم، قسمت اول، پرده دوم، صحنه چهارم از قول (فالستاف(6) به آن اشاره میکند و بقصد تمسخر به شاهزاده (هال(7) میگوید: (من باید با شور و هیجان تکلم کنم و به شیوه پادشاه کامبیز سخن بگویم(8). در ضمن یک زن روسپی نیز بنام (بی بی مه ریتریکس)(13) به صحنه می‌آید که ( امبی دکستر) و سه سرباز برای رسیدن به وصالش با یکدیگر رقابت میکنند ولی چون پول ندارند زن روسپس ایشان را سر میدواند. در نمایشنامة کامبیز (امبی دکستر ) مترادف با بدی و زشتی و فساد است یعنی موجودیست دو رو و نیرنگ باز که از یک طرف اشخاص را اغوا میکند وایشان را به اعمال بد و ناپسند تشویق و تحریص مینماید و از طرف دیگر به سرزنش و ملامت ایشان میپردازد. امبی دکستر در مرگ ملکه سیون و زاری میکند و عمل قتل نفس را تمرین مینماید و باین وسیله در حقیقت پیش بینی میکند که فرمانروایی که مرتکب این همه قتل و آدم کشی شود خود بسختی خواهد مرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.