Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ و دانستنیهای علمی و عملی برای نگاهداری و ترمیم آثار هنری

نویسنده:

(8 صفحه - از 35 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : مواد رنگی، منسوجات، آب، لکه‌های، اشیاء مرمری، جسم، ماده، مروارید، صدف، سفید

خلاصه ماشینی: "ظاهرا ترتیب بوجود آمدن مروارید در صدف بدین صورت انجام می‌پذیرد که اگر برحسب اتفاق جسم خارجی (معمولا کرمهای طفیلی کوچک) وارد بدن صدف شوند، بسبب فعالیت حیاتی صدف کم کم اجسام و مواد معدنی اطراف جسم خارجی را احاطه کرده و باصطلاح آنرا بصورتی متحجر در میآورند ـ مرواریدهائی که بدین طریق در داخل صدف بوجود میآید تلؤلؤ و درخشندگی شبیه رنگین کمان دارد و از نقطه نظر شیمیائی قسمت اعظم آن از کربنات کلسیم (Calcium Carbonate) تشکیل شده است که مقدار کمی مواد آلی (Organic Matter) بدان مخلوط شده است بهمین جهت مثل تمام کربناتها بوسیله آسیدهائی ضعیف هم آسیب دیده و در آنها حل میشود. خیس کردن منسوجاتی که خوب مواظبت و نگهداری نشده اند کار صحیحی نیست و کارشناسان مجرب معمولا از مبادرت باین عمل خودداری می‌نمایند لکن اگر بافت منسوج آسیبی ندیده و بعبارت دیگر مقاومت لان کافی باشد برای پاک کردن لکه‌های آن میتوان منسوج را در آب باران خیس کرد (طریقه جمع آوری آب باران در شماره اول این سلسله مقالات ذکر شده است) حتی گاهی نیز برای زدودن لکه‌ها مقدار کم ولی کافی صابون بصورت گرد یا فلس (تراشه صابون) بآب میفزایند. هر چند که از نقطه نظر علمی سیاه جزء رنگها بشمار نمی‌آید لکن هنرمندان و نقاشان آنرا بکار میبرند بطوریکه غالبا در (Palette) نقاشان نیز جای مخصوصی برای رنگ سیاه در نظر گرفته میشود، قسمت اعظم رنگهای سیاه را دوده ای تشکیل میدهد که بطرق مختلفی از مواد آلی (Organic Matter) تهیه میگردد مانند زغال چوب (charcoal Black) و دوده نفت (Lamp Black) و زغال عاج (Ivoey Black) که غالبا بجای عاج (بعلت گرانی قیمت) (Indian Ink) را چنانچه در شماره‌‌های پیشین ذکر گردیده است از دوده نفت تهیه میکنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.