Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی ایران در عهد ساسانی (قسمت سوم)

نویسنده:

(4 صفحه - از 45 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،موسیقی ایران در عهد ساسانی ،ساسانی ،آلات موسیقی زمان ساسانیان ،آلات موسیقی ،نوای ،ایران ،زنان ،عود ،تار ،چنگ ،نای ،تنبور ،آلت موسیقی ،بربط ،نوروز ،موسیقی عرب ،آواز ،عرب ،گنج ،رباب ،موسیقی زمان ساسانی در آهنگهای ،زمان ساسانی در آهنگهای موسیقی ،بانوی هنرپیشه عهد ساسانی ،آلات موسیقی نام ،آهنگ ،اسلام ،آلات موسیقی ایران ،جنگ ،ظروف سیمین عهد ساسانی

خلاصه ماشینی:

"نقش یکی از موزائیکهای نفیس پیدا شده در ویرانه‌های بیشاپور کازرون در پاییز سال 1319 یک زن نوازنده‌ای را می‌نمایاند که نشسته و شئی مانند چنگ در دست دارد و بر موزائیک دیگر، بانویی با جامة بلند که بروی زمین افتاده و گلی افشان در دست چپش گرفته، در حال رقص، طراحی گردیده است. منوچهری می‌گوید: مطربان ساعت به ساعت بر نوای زیر و بم گاه سروستان زنند و گاهی اشکنه گاه زیر قیصران و گاه تخت اردشیر گاه نوروز بزرگ و گه نوای بشکنه گه نوای هفت گنج و گه نوا گنجگاو گه نوای دیف رخش و گه نوای ارجنه آلات موسیقی زمان ساسانیان از آلات موسیقی این عهد آنچه از گفته‌های تاریخ نویسان اسلامی و شاهنامه فردوسی و نقوش روی سنگها و ظروفهای سیمین برمی‌آید بشرخ زیر خلاصه می‌گردد: مسعودی به نقل از این خرداذبه می‌نویسد که: «ایرانیها، نی را که از با عود(3) نواخته می‌شد نی دو لوله که با طنبور زده می‌شود و «چنگ» را که با «سمبال» زده می‌شود اختراع کرده‌اند…. نزاری قهستانی گفته است: _____________________________ 7-کریستن‌سن کتاب تمدن ایرانی صفحه 201 8-وضع دربار و دولت و ملت در شاهنشاهی ساسانی تألیف کریستن‌سن صفحه 160 دف و چنگ و رباب و زنبوه غنچک و نای و بربط و تنبور چنگ: به پهلوی گنگ(9) از کهنترین آلات موسیقی ایران که بسیار خوش صدا و دارای تارهاست با انگشتان آنرا می‌نواخته و نوازنده حتما باید زن باشد با گیسوان افشان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.