Skip to main content
فهرست مقالات

حاج مصور الملکی، استاد نام آور مینیاتور

معرف:

(9 صفحه - از 15 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : مینیاتور، نقاشی، هنر، استاد نام‌آور مینیاتور، ایران، هرات، تبریز، تصویر، رنگ، مکتب

خلاصه ماشینی:

"خلاصه: شرحی برزندگی و آثار هنری هنرمند نامبرده و مصاحبه باایشان، بررسی تاریخ هنر نقاشی و دورانهای برجسته آن از دیدگاه نقاش معاصر حاج مصورالملکی: از مکتب تبریز درعهد مغول و هرات درعصر تیموری و اصفهان در دوران صفویه و بعدازآن. هردو تالار مانند کاخهای اختصاصی شاهان تزئین می‌شد و سردر آنها براراضی اطراف مشرف و متناسب با سبک ساختمانهای حجاری شده بود برای اینکه این کاخها هرچه بهتر به تابلوی من منتقل شوند، با پای خیال 300 متر با تخت جمشید فاصله گرفتم و 800 متر از کوه رحمت که مشرف برآنست بالا رفتم. یکی دیگر از نقاشان بزرگ این مکتب معین مصور بود که تصویر رضا عباسی را نیز کشیده است. مکاتب نقاشی ایران سه مرکز عمده داشته اند : 1- تبریز در دوره مغول 2- هرات در عص تیموری و شهرهای ماوراءالنهر هنگامیکه حکومت مشرق ایران به دست شیبانان افتاد 3- تبریز و اصفهان در دوه صفویه اختلاف میان شیوه¬های این مکاتب سه گانه بیشتر زائیده شرایط اقلیمی آن هاست تا اعصاری که آن ها را بوجود آورده است . در آغاز دوره قاجاریه هنوز مایه‌ها و سنن ایرانی از نفوذ و تأثیر هنر اروپایی در تابلوها بیشتر است، اما در اواسط این دوران تأثیرپذیری نقاش ایرانی از قواعد غربی درست به همان اندازه است که از سنن و قواعد بومی پیروی می‌کند. حاج مصور الملکی برای آشنایی با سنت‌های هنری غرب و ایجاد رابطه‌ای منطقی بین نقاشی ایرانی و نقاشی اروپا سفری به فرنگ کرد و حاصل این تجربه در متن زندگی نامه جالب او، به اضافه بررسی آثار وی در مراحل مختلف آفرینش هنریش، رپرتاژی است که در شمارة آینده «هنر و مردم» چاپ خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.