خلاصه ماشینی:
"اگرچه بنابر سنت در نخستین تفسیر اوستا که در زمان ساسانیان انجام گرفته است، به نام اوستا شناس و ساحر4 حکیمی به اسم «تنسر» برمیخوریم، ولی باید دانست که این مجموعه ی دینی بعدها در زمان شاپور دوم (379 – 309) توسط آرتورپات پسر مهر سپند (حدود 340) تنظیم یافت و در نیایشگاهها به رسمیت شناخته شد.
دین مانوی که از سوی دیگر به تبلبغ عقاید خود مشغول بود و اندکی پس از بوجود آمدن، متون دینی پرارزشی را در دسترس عموم قرار داد، موجبات گردآوری نوشته های دینی مزدا پرستی را در زمان ساسانیان فراهم آورد.
باتوجه به این دستنوشته ها که از روی نسخه ی اصلی به عمل آمده بود، ماهیت این ادبیات نوظهور روشن و موجبات مطالعاتی درباره ی زبانهای ایرانی را فراهم آورد.
مکتب «دستور زبان جدید» زبانشناسان آلمانی، مدتی بعد، موجبات تفسیرکاملی از اوستا را فراهم آورد و علاوه بر نکات دستوری، واژگان این متن نیز براساسی استوار و غیرقابل انکار مودر بررسی قرار گرفت."