Skip to main content
فهرست مقالات

منار و مناره تزئینی در آثار تاریخی اسلامی ایران

نویسنده:

(11 صفحه - از 62 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : منار ،مناره ،مسجد ،اسلامی ،برج ،هجری ،اصفهان ،منارة ،ایران ،برج آتش فیروزآباد ،تزیینی ،منارة مسجد ،القاء ،اذان ،مسجدشاه اصفهان مورخ اوایل قرن ،آجری ،زیبائی ،تاریخ ،آتش ،پلکان برج آتش فیروزآباد ،آثار تاریخی اسلامی ایران ،معماری ،منار دهلی مورخ اوایل قرن ،اسلامی ایران ،دورة ،هنرهای تزیینی و بناهای تاریخی ،تهران ،ارتفاع ،تألیف ،منارة مسجد جورجیر اصفهان

خلاصه ماشینی:

"این مطلب درست است وبه همین جهت نام دیگر این ستونها مئذنه می‌باشد ولی مناره قبل ازظهور اسلام و اذان مؤذن نیز وجود داشته و دردوران اسلامی تحول یافته است که جریان این تحول بشرح ذیل، به اختصار، بررسی می‌گردد: توضیح مربوط به عکس1: کعبة زردشت درنقش رستم فارس ومربوط به دورة هخامنشی که توسط بعضی ازدانشمندان درزمرة آتشگاهها بشمار آمده و شباهت به بعضی ازمناره‌های اوایل دوران اسلامی دارد. قرینة مناره درطرف دیگر ایوان وجود دارد ه ـ مناره‌های تزیینی اسلامی ایران: مناره دربناهای مذهبی قاعدة برای اینکه مئذنه باشد بوجود می‌آمده ولی درایران جنبة تزیینی آن قوی‌تر بوده وبه قول دکتر زکی محمدحسین دانشمند مصری: «مناره‌های ایرانی بواسطة ارتفاع زیادی که داشته برای اذان گوئی بکار نمیرفت و اذانگو بالای بام مسجد اذان میداده است و در واقع این مناره‌ها بیشتر برای زینت بنا بکار میرفته است»(24). 2- مناره‌ها با باریک شدن و وسیع شدن تنه و حلقه‌ها و قرنیس‌های تزیینی خود زیبائی خاصی را القاء می‌کند که می‌توان آن را در دسته‌های گل، بخصوص نیلوفر و میخک، احساس نمود وشاید بهمین علت «گلدسته» نیز نامیده شده است مانند گلدسته‌های آستانة حضرت رضا(ع) درمشهد(شکل6) _____________________________ 20- جلد دوم تاریخ عمومی هنرهای مصور تألیف استاد علی تقی وزیری، تهران 1340، ص225-227. این مناره‌ها در روی پایة سنگی قرار گرفته و وصل به طرفین ایوان جنوبی می‌باشد و تزیینات آن، ازپایة سنگی تا حلقة مقرنس زیر مئذنه عبارت است از: توضیح مربوط به عکس 1: منارساربان اصفهان مربوط به قرن ششم هجری 1- یک کتیبه با خطوط بنائی درشت و قطعات موزائیک."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.