خلاصه ماشینی:
"راستی هم انصاف باید داد که کودک اگر با شیطنتهای خود و همکلاسیهایش،رنگ و لعابی قابل تحمل و شاد به این مجموعهء خشن نبخشد،چه کند؟بیدلیل نیست که بخش وسیعی از لطافت ورد زبان مردم،صفحات خنده و شوخی مطبوعات،برنامههای تلویزیونی و رادیویی و کتابهای لطیفه را دربارهء وقایع مدرسه و برخورد شاگرد و معلم مییابیم: معلم:بچهجان،دو تا از کویرهای بزرگ ایران را نام ببر.
چگونه میتوان به یک مدیر سختگیر گفت که ابراز علاقهء بچهها به درس تربیتبدنی و ورزش نه به منظور دهنکجی به فیزیک و شیمی،بلکه به جهت افتضای سن و سال و نیاز این دوره از عمر به جست و خیز و بازی و تحرک است.
چگونه میتوان به معلم ریاضیات گفت که اگر خشکی مفاهیم و معادلات ریاضی و قضایای هندسی با خشونت بیان و سردی کلام و رفتار همراه باشد،یک چنان معجون ناگوار و تلخی پدید خواهد آورد که با روحیهء شاد و دینای رنگین و درخشان بچهها فرسنگها فاصله دارد و..."