Skip to main content
فهرست مقالات

یک کتاب در یک نگاه

ناقد:

(4 صفحه - از 80 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : کتاب، اسلام، آموزش، کتابخانه‌ها، نگاه، مدارس، دانش، تعلیم، تاریخ اسلام، مساجد

خلاصه ماشینی:

"3 آنگاه نویسنده پس از ذکر برخی نکات‌ دیگر،منابع و مآخذ مورد رجوع خود را در این‌ تحقیق در چهار بخش کلی ذیل به خواننده‌ معرفی می‌کند: 1)بررسی جایگاهها و سگ نبشته‌ها و آثار باستانی و تاریخی؛ 2)رسالهء آموزشی؛ 3)نوشته‌هایی از فرهنگ و دانش عمومی؛ 4)کتابهای تاریخی؛ اما آنچه که فی المجموع مباحث و موضوعات این کتاب را دربر می‌گیرد،مشتمل‌ است بر یک مقدمهء و درآمد و پنج فصل متوالی‌ به عنوان مباحث اصلی کتاب(1- جایگاههای آموزش؛2-کتابخانه‌ها؛3- استادان؛4-شاگردان؛5-پایه‌گذاران‌ موقوفه‌ها و سازمانها. اگر چه در بدایت امر،شنیدن‌ این موضوع موجب تحیر خواننده است که‌ برهوت بیابانهای«غیر ذی زرع»در حجاز چه‌ سان می‌توانسته است محل و ملجایی برای‌ تعلیم باشد؛اما فی الواقع،نه تنها چنین پهنه‌های‌ بی‌کرانه‌ای در اوان تاریخ اسلام به عنوان‌ مکانهای آموزش می‌تواند مطرح شود،بلکه‌ داوری و قضاوت دربارهء دوستی و صحت و اتقان زبان و خالص تازی بستگی تام به‌ چنین محیطهایی داشت. از این روی است که بسیاری از خلفای اموی و عباسی-منجمله معاویه پس ابو سفیان-به‌ جهت تربیت صحیح و اصیل عربی و آموزش‌ زبان دست‌نخوردهء تازی به فرزندان خود،به‌ آموزش اعراب بادیه‌نشین-با گسیل فرزندان‌ خود در میانهء ایشان-توجه و عنایت خاصی‌ مبذول می‌داشته‌اند. 2)روش مؤلف در تدوین کتاب،بر پایهء اسناد و منابع و مآخذی قرار دارد که در سده‌های دور و دراز تاریخ تمدن اسلامی فراهم‌ گردیده است؛اما نویسنده نظر خود را به طور روشن و تفصیلی دربارهء منابع و مآخذ مورد رجوع خود بیان نداشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.