Skip to main content
فهرست مقالات

تکلیف خانه از دیدگاه متخصصین تعلیم و تربیت

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : تکالیف، معلم، دانش‌آموزان، کلاس، آموزگار، تماشای تلویزیون، وقت صرف تماشای تلویزیون، تکلیف خانه از دیدگاه متخصصین، تعلیم و تربیت، زمان زیادی صرف تماشای تلویزیون

خلاصه ماشینی:

"آموزگار باید بتواند این اهداف ذهنی‌ را برای دانش‌آموز نیز تشریح کند و مثلا به محصل بگوید:«انجام این‌ تکلیف،شما در درک مطلب موردنظر یاری می‌دهد. بنابراین،ضروری است معلمین همواره از دانش‌آموزان مرود اعتمادشان در خصوص زمانی که برای انجام هر تکلیف صرف‌ کرده‌اند،پرسش نمایند و با استفاده از این اطلاعات،برای دستیابی به‌ تکالیفی مختصر و مؤثر،دقیقا برنامه‌ریزی کنند. )متفاوت هستند،بلکه توجه کودک‌ را نیز به افراد اطراف خود جلب می‌نمایند و به‌طور ضمنی،نحوهء برقراری ارتباط با اطرافیان را به محصل آموزش می‌دهند؛تکالیفی از قبیل:«از معلم خود بخواهید تا شما را نصیحت کند و نصیحت معلم را در دفتر خود بنویسید!»4 یا:«درس را برای یکی از اعضاء خانواده تعریف کنید!»5 و:«پنج سوال از درس طرح کنید و پاسخ آنها را از دوستان‌ خود بپرسید!»6 این نوع تکالیف در پرورش مهارتهای اجتماعی دانش‌آموز تأثیر قابل توجهی دارد و او را به تفکر وامی‌دارد. اگرچه گروهی از دانش‌آموزان‌ انجام تکالیف را«بیهوده»و«وقت تلف کردن»می‌دانند،اما در هر صورت معلم باید این جسارت را به آنها بیاموزد که هرگونه انتقاد و نظارت خود را در مورد تکلیف بیان کنند. 14 در مصاحبه‌های متعدد با دانش‌آموزان نیز این نکته نمایان بود که آنها از اهداف تحصیل آگاه نیستند و به‌ندرت مشاهده می‌شد که‌ محصلی،انگیزهء خود را علاقه و شوق به کسب علم،و یا هر هدف‌ متعالی دیگری بیان کند. با بررسی مطالعات انجام شده می‌توان این روشها را جهت‌ ایجاد انگیزه ذکر نمود: 1-مهمترین و اساسی‌ترین گامی که می‌توان جهت ترغیب‌ دانش‌آموزان به«سعی در تحصیل»برداشت،آگاه کردن آنها از اهداف‌ تحصیل است؛البته با استفاده از روشهای ابتکاری و مفاهیمی که فرا خور درک ذهنی هر گروه سنی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.