خلاصه ماشینی:
"نگرانی از امتحان و نتیجهء آن،یقینا میتواند در ایجاد انگیزه در دانشآموز مؤثر باشد و او را به فعالیت و کسب مهارتهای لازم در یادگیری مجبور سازد و موجب تغییر رفتار مناسب گردد؛لیکن همین نگرانی،چنانچه به شکل افراطی در کسی ظهور کند،حالت بازدارندهای خواهد داشت؛طوری که میتوان از قبل نتیجهء منفی آن امتحان را پیشبینی نمود.
نقش معلم در کاهش اضطراب دانشآموزان اولین آزمون یقینا معلم بهترین کسی است که میتواند با توجه به مسئله اضطراب در امتحان،در تخفیف و تعادلی این حالات دانشآموز مؤثر باشد.
بد نیست اضافه کنیم که در مواردی نیز دانشآموزان مستعد در برابر امتحان مشکل، دچار اضطراب میشوند؛زیرا از دست دادن موقعیت ممتاز علمی در کلاس و خدشهدار شدن شخصیتشان نگرانکننده است؛ به خصوص اگر در کلاس،بین چند نفر در این مورد رقابت تنگاتنگی وجود داشته باشد.
لذا معلم از قبل و طی چند جلسه،شیوهء تدریس،شیوهء پرسش شفاهی و آزمون کتب و چگونگی ارزشیابی و میزان دخالت نتیجهء این پرسشها در امتحانات اصلی سه ماهه را باید واضح و روشن برای دانشآموزان تبیین کند؛دقیقا به آنچه که گفته است،عمل نماید؛تبعیض رواندارد؛در این راه تا پایان سال پایداری بماند و همچنین در مقابل انتقاد صحیح انعطافپذیر باشد.
اگر برای معلم یا پدر و مادری تنها نمرهء 20 فرزندشان مورد قبول باشد و نه کمتر،این فرد در جلسه امتحان و در برخورد با اولی سوال مشکل، دچار دلهره و اضطراب شدید میشود و ممکن است برای برآوردن تقاضای پدر و مادر و یا معلم خود دست به عمل خطای«تقلب»بزند."