Skip to main content
فهرست مقالات

ویژه نامه آموزشی ابتدائی: کلمه ها و ترکیب های تازه (نقد و بررسی)

نویسنده:

(4 صفحه - از 25 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : معنی، معلم، فارسی پایهء دوم، تلفظ، کتاب فارسی، معنی کلمه‌ها، فارسی پایهء اول، کتابهای فارسی ابتدایی، متن، شاگرد معنی

خلاصه ماشینی:

"نقد و بررسی‌ عبد الرحمن صفار پور (به تصویر صفحه مراجعه شود) کلمه و ترکیبهای تازه اگر در کتابهای فارسی دوم،سوم،چهارم و پنجم ابتدایی به متن درسها با دقت توجه کنیم، می‌بینیم بالای بعضی از کلمه‌ها و عبارتها ستارهء کوچکی قرار داده شده و معنای آنها در پایان متن هر درس،تحت عنوان«کلمه‌ها و ترکیبهای تازه»شرح داده شده است. » و اما در کتاب راهنمای معلم فارسی پایهء دوم سال 1345 آمده است:«در پایان هر درس، کلمه‌های مشکل درس به ترتیب الفبا معنی شده‌ است. دانش‌آموزان به این ترتیب احتیاج‌ خاص به تهیهء کتابچهء لغت و معنی ندارند،اگر لغت یا اصطلاحی برای دانش‌آموزان ناآشنا باشد و در کتاب معنی نشده باشد،کافی است‌ معلم آن را همراه با معنی روی تختهء سیاه‌ بنویسد و از شاگردان بخواهد که در کتابچهء روز خود یادداشت کنند و به خاطر بسپارند. » در مورد کلمه‌ای که چند معنی دارد و در درس،یکی از معانی خاص آن موردنظر است، در صورت نیاز،معلم باید توجه شاگردان را به‌ این واقعیت جلب کند که این کلمه«در اینجا» به این معنی است،مثلا در درس کرم ابریشم در فارسی پایهء دوم نوشته شده است:«تار-رشته‌ نازک». » -مطلب فوق این حقیقت را می‌رساند که‌ آموزگار باید معانی متفاوت یک کلمه را بداند و با توجه به معنی خاص آن در درس،معنی و پیام جمله را برای شاگردان بازگو کند. نکتهء دیگری که لازم است معلم بداند،آنکه‌ در درسهای دیگر(ریاضی،اجتماعی،علوم و دینی)کلماتی وجود دارد که شاگرد معنی یا تلفظ آنها را نمی‌داند،به همین دلیل یادگیری‌ این دروس برای دانش‌آموز مشکل آفرین‌ می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.