Skip to main content
فهرست مقالات

سمینار دبیران علوم اجتماعی در یزد

گزارشگر:

(3 صفحه - از 59 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : سمینار دبیران علوم اجتماعی، دبیران علوم اجتماعی در یزد، ارزشیابی، معلم، دانش‌آموز، کتاب، تألیف کتب درسی، دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب، پاسخ پرسشهای پایان دروس کتاب، پرسشهای پایان دروس کتاب جدید

خلاصه ماشینی:

"در این سمینار که با شرکت‌ کارشناسان دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب‌ درسی و مسئولین آموزش و پرورش استان یزد برگزار شد،شرکت‌کنندگان در سه کمیسیون‌ جداگانهء تاریخ،جغرافیا و تعلیمات اجتماعی، کتابهای مربوط به گروه خود را مورد بررسی‌ قرار دادند. از آنجا که خلاصهء مذاکرات به‌ عمل آمده در این کمیسیون به صورت گزارشی‌ در فصلنامه شماره 9 رشد آموزش علوم‌ اجتماعی ارائه شده است،در اینجا تنها بعضی‌ از مسایل عمده و اساسی مطرح شده را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهیم. موضوعات مورد (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی عبارتند از: الف-تأکید شرکت‌کنندگان به ادامهء نوآوری و تغییر در تألیف کتب درسی؛ ب)شیوهء ارزشیابی کتاب جدید التألیف؛ ج)کمبود وقت اختصاص داده شده به‌ دروس علوم اجتماعی،به ویژه درس تعلیمات‌ اجتماعی. 5-در حال حاضر،در امتحانات هماهنگ‌ به همراه پرسش،پاسخهای درست نیز ارائه‌ می‌شود و معلم را موظف می‌کند تا مطابق‌ پاسخهای ارائه شده،اوراق را تصحیح کند با توجه به این مطلب که پاسخ پرسشهای پایان‌ دروس کتاب جدید متنوع می‌باشد،تهیهء پاسخ‌ درست و مورد توافق چگونه ممکن است. 6-گاهی دانش‌آموزان در پاسخ به بعضی (به تصویر صفحه مراجعه شود) از پرسشهای مطرح شدهء درسهای کتاب جدید، مطالبی بیان می‌کنند که صحت آن ممکن است‌ برای معلم همراه با ابهام باشد؛به عنوان مثال، در پاسخ به سؤال:«چند نیاز مادی را نام‌ ببرید!»ممکن است دانش‌آموز جواب دهد: «نیاز جنسی یا نیاز به چشم و گوش و.. اما اگر هدف از درس‌ این باشد که دانش‌آموز مفهومی را درک کند، در نتیجه سؤالات باید به گونه‌ای باشد که فهم‌ و درک دانش‌آموزان را مورد ارزشیابی قرار دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.