خلاصه ماشینی:
"آنها از علائمی استفاده میکنند،که برای نشان دادن رابطه است؛نظیر: >،،> همچنین از علائمی استفاده میکنند که برای نشان دادن عملیات است؛نظیر: (به تصویر صفحه مراجعه شود) +،x،-،+ البته در دورهء ابتدائی نیازی نیست که دانشآموزان با همهء علائم اساسی ریاضی آشنا شوند؛زیرا در ریاضی اگر بتوان مسألهای را با کلمات و علائم شناخته شده به کاربرد،بهتر است از معرضی کلمه یا علامت جدید خودداری کرد،زمانی کلمه یا علامت جدید معرفی میشود که استفاده از آن گریز ناپذیرباشد،و پیشرفت کار پایه کندی انجام گیرد و یا غیرممکن باشد.
در صفحهء چهل و هشت از کلمه«نمونه» استفاده شده است،که در کتاب اول ریاضی نیز آمده بود.
«در هر قسمت(نه در هر شکل؟!)خطهای لازم را بکش!»آیا«خط لازم»اصطلاح ریاضی است؟بهتر بود نوشته میشد:«در هر قسمت،اشیاء دو دسته را به هم وصل کن!» در صفحهء صد و یازده نوشته شده است: «دور عدد مناسب را...
ریاضی سال دوم دبستان در صفحهء یازده عنوان صفحه نوشته شده است:«پیدا کردن قبل و بعد یک عدد»که بهتر است اصطلاح ریاضی آن به کار برده شود.
دو گانگی در به کار بردن یک مفهوم(از لحاظ نوشتاری و یا معنی) ریاضی اول دبستان در صفحهء هفده و هیجده نوشته شده است: «براببقیهء نقاشیها مثل...
در بالای صفحه چهل و هشت نوشته شده است:«علامت کمتری»و در بالای صفحه 49 و 53 نوشته شده است:«علامت>و علامت <ریاضی سال دوم دبستان در عنوان صفحهء دوم،نوشته شده است: «عدد هر دسته را بنویسید.
ریاضی سوم دبستان در انتهای صفحه چهل و هشت نوشته شده است:«نهاد ضرب»که بهتر بود گفته میشد: «علامت ضرب»و«نهاد ضرب»یکی هستند."