Skip to main content
فهرست مقالات

کمیات متصله در اندیشه ی ما

نویسنده:

(10 صفحه - از 67 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : مادی، ادراکی، ذهن، رنگ، نفس، عقل، جسم، آتش، اسفار، حسی

خلاصه ماشینی:

"دلیل دیگری که بر تجرد ادراک و حتی مدرک اقامه کرده‌اند این است که اگر ادراکات حسی از قبیل فعل و انفعالات مادی می‌بود، می‌بایست با فراهم شدن شرایط مادی، تحقق یابد در صورتی که بسیاری از اوقات با وجود فراهم بودن شرایط مادی، به سبب تمرکز نفس در امر دیگری، ادراک و آگاهی تحقق پیدا نمی‌کند. »(؟) صدرالمتألهین در فرق بین حضور صورت ادراکی برای نفس و حصول صورت مادی در ماده به امور هشتگانه اشاره می‌کند که فرق نخست بین آن دو این است که: «در صورت‌های مادی از جهت وقوع در محل با یکدیگر تمانع و تزاحم دارند مثلا چیزی‌که شکل‌مخصوص‌و رنگ خاص دارد محال است با وجود شکل و رنگ خاص، مجددا شکل و رنگ دیگری پیدا کند مگراین‌که شکل و رنگ اول را از دست دهد. احضار امور نامتناهی برهان دیگر بر تجرد مدرک (نفس) این است که: نفس توانایی انجام افعال غیرمتناهیه را دارد؛ مثلا قوه عاقله می‌تواند مفاهیم بی‌حد و حصر را تعقل کند و قوه حس و خیال می‌تواند از اشیاء بی‌حد و حصر علم و آگاهی پیدا کند و یا ذهن انسان می‌تواند در موارد بی‌حد و حصر، حکم ایجابی یا سلبی صادر نماید و یا نفس می‌تواند بی‌نهایت مفاهیم و صورتها را در قوه حافظه و خیال خود بایگانی کرده و _______________________________ 1. فقط صورت کمرنگ در کنار پررنگ یکی دیگر از ادله‌ای که بر تجرد ادراکات جزئی (حسی و خیالی) آورده‌اند این است که:(2) صورت‌های علمی و ادراکی برخی از ویژگی‌هایی که در صورت مادی منطبع در ماده وجود دارد را ندارد و همین گواه این‌است که صورت‌های ادراکی از انواع صورت‌های مادی نیستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.