خلاصه ماشینی:
"در همین صفحهء هفت و نیز صفحهء پنجاه و نه نوشته شده است:«برای شکلهای بالای صفحه:«که میبایست نوشته میشد:؛برای این شکلها...
در بالای صفحه چهل و دو بهتر بود نوشته میشد:«دانشآموز از کدام راه زودتر به مدرسه میرسد؟آن را رنگ بزن!»در بالای صفحه پنجاه نوشته شود:«برای شکلهای این صفحه،داستانی تعریف کن!» در صفحهء شصت و هشت نوشته شده است: «جمعهای زیر را انجام بده.
در بالای صفحه هشتاد و شش نوشته شده است:«تفریقهای زیر را انجام بده!»بهتر است در این مرحله«از لغت«تفریق»استفاده نشود؛ البته یادآوری معنی آن اشکالی ندارد؛زیرا (به تصویر صفحه مراجعه شود) بسیاری از دانشآموزان معنی آن را هنوز نمیدانند و چون معلم ممکن است بنابر عادت و آشنایی دیرینهء خود از مفهوم این لغت،چندین بار آن را تکرار کند و دانشآموزان کلاس اول را که برای نخستین بار با چنین لغاتی مواجه میشوند،گیج کند.
)در صفحهء نود و سه نوشته شده است:«در هر قسمت(نه در هر شکل)خطهای لازم را بکش!»که بهتر بود نوشته میشد:«در هر قسمت،اشیاء دو دسته را به هم وصل کن!»در صفحه نود و پنج نوشته شده است:«برای (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر(؟)زیر...
» در صفحهء چهل و هفت سطر سوم نوشته شده است:«با خط کش،شمارهها را به ترتیب به هم وصل کنید!که بهتر بود چنین نوشته میشد:«از خط کش استفاده کنید و نقطهها را به ترتیب شماره به هم وصل کنید!»تا هم جمله درست باشة و هم مقصود جمله بهتر درک شود.
» کتاب ریاضی سوم دبستان در صفحهء چهل و دو در عنوان صفحه آمده است:«انواع خطوط»که بهتر بود نوشته شود: «انواع خط.
» در صفحهء صد و پنجاه و چهار آمده است: «حاصلضرب طول و عرض»که بهتر است نوشته شود:«اندازهء ضلع بزرگ ضربدر اندازهء ضلع کوچک."