خلاصه ماشینی:
"دو نمونه از هجده نمونهء کلیات اساسی را که در طول یک دوره آموزشی در درس علوم اجتماعی مدرسه باید آموخت،در زیر میآوریم: 1)درک زمان حاضر و طراحی برای زندگی آینده،بستگی به درک و فهم انسان از ادوار و وقایع گذشته و شناخت نیروها و عواملی دارد که در جامعه وجود داشته و سبب شده است که زمان حال،اینگونه شکل بگیرد.
روشن است که اظهارات فوق به نتایجی اشاره میکند که نسبت به آنچه باید در برنامهء علوم اجتماعی مطرح شود،جامعیت کمتری دارند.
روش دیگری در مورد ساختار برنامهء علوم اجتماعی مطرح شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.
این روش پیشنهاد میکند که سنگ بنای اصلی برنامه،مفاهیم باشدفنتون (1967)شرح میدهد که چگونه مفاهیم میتوانند خود،موقعیتی را که قبلا به وسیلهء کلیات اساسی حاصل شده بود،تأمین کنند.
با داشتن مفاهیم فوق در ذهن،او به جستجوی شواهدی در مورد ساختار طبقات،چه تعداد طبقات اجتماعی در آن زمان وجود داشته است و چه خصوصیاتی افراد یک طبقه را از افراد طبقهء دیگر جدا میکند،خواهد پرداخت."