خلاصه ماشینی:
"جان دیویی جان دیویی(1952-1859)را میتوان جانشین و طرفدار"پارکر" در امر تعلیم و تربیت دانست.
دیویی در دوران تحصیل،دانشآموزی متوسط بود.
دیویی که تا آن هنگام فردی مذهبی بود و از دنیای تصوری روحانی داشت،از طریق زیستشناسی جدید، با اندیشهای متفاوت روبهرو گردید،اندیشهای که با عقاید وی همخوانی نداشت.
تعارض ناشی از برخورد عقیدهء سابق و اندیشهء جدید،دیویی را به سختکوشی و کنکاش در مسائل در مسائل فلسفی واداشت.
دیویی برای غنیتر ساختن زندگی،روش تجربی را توصیه کرد.
او اعتقاد داشت که آموزش و پرورش،آزمایشگاه فلسفه است و تعلیم و تربیت جریانی مداوم است که نمیتوان پایانی برایش تصور کرد.
بهطور خلاصه دیویی معتقد بود که: 1)تعلیم و تربیت زندگی است نه آماده شدن برای زندگی، 2)تعلیم و تربیت رشد است،لذا،هنگامی که رشد ادامه دارد، تعلیم و تربیت هم ادامه دارد، 3)تعلیم و تربیت،بازسازی مستمر تجربه است، 4)تعلیم و تربیت فرایندی اجتماعی است.
عناوین مراحل روش دیویی عبارت است از: 1-فعالیت2-مسئله3-دادهها4-فرضیه5-آزمون"