Skip to main content
فهرست مقالات

صلاحیتهای حرفه معلمی

نویسنده:

(4 صفحه - از 62 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : صلاحیت، معلم، تربیت، صلاحیت معلمی، صلاحیتهای حرفه معلمی، تعلیم و تربیت، مهارت، تربیت معلم، انسان، صلاحیتهای حرفهء معلمی براساس نظام

خلاصه ماشینی:

"در این حالت نیز می‌گوییم که این‌ فرد در کار معلمی صلاحیت لازم را به‌طور ناقص کسب کرده است. صلاحیت معلمی بنابراین،می‌توان گفت:«منظور از طلاحیت معلمی،مجموعهء شناختها،گرایشها و مهارتهایی است که معلم با کسب آنها می‌تواند درحجریان تعلیم و تربیت به پروررش جسمی، عقلی،عاطفی،اجتماعی و معنوی فراگیران‌ کمک کند. » اگر فردی در جریان تربیت معلمی خود شناختهای لازم را به دست آورد و نسبت به امر تدریس و یادگیری در او نگرشهای مثبت فراهم‌ نشود،معلمی او ناقص است و نمی‌تواند به‌ یادگیری مؤثر کمک کند. گذری بر ویژگیهای تربیتی در اسلام و جامعیت صلاحیتها چهار ویژگی کلی نظام تربیتی اسلام را ذکر می‌کنیم و براساس آن،جهت‌گیری خود را در خصوص صلاحیت معلم مشخص می‌سازیم: الف-تربیت الهی است: منظور از الهی بودن تربیت این است که‌ جهت همهء فعالیتهای تربیتی،اعم از اهداف، محتوا،اصول و روشهای تربیتی باید صبغهء الهی داشته باشد و محصولی که تولید می‌کند، به درد جامعهء اسلامی بخورد. تعلیم و تربیت اسلامی به‌ رشد همهء این تواناییها عنایت دارد و جنبه‌های‌ اساسی شخصیت انسان را به‌طور موزون و هماهنگ پرورش می‌دهد. انواع صلاحیتها صلاحیتهای معلمی را در سه حیطه می‌توان‌ طبقه‌بندی نمود: الف-صلاحیتهای شناختی‌1 منظور از صلاحیتهای شناختی،مجموعهء ؟؟؟و مهارتهای ذهنی است که معلم در (به تصویر صفحه مراجعه شود) شناخت و تحلیل مسایل و موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت توانا می‌سازد. مثلا اگر کسی در دورهء کودکی و نوجوانی به علت فقدان محیط سالم‌ تربیتی در خانواده،دچار افسردگی شود و همین شخص وار دوره‌های تربیت معلم گردد، در کسب صلاحیتهای عاطفی با مشکل مواجه‌ خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.