Skip to main content
فهرست مقالات

شهریار، فیروزکوهی و اوستا (شعر معاصر در یک نگاه)

نویسنده:

(5 صفحه - از 60 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : شهریار، شعر، اوستا، عشق، شعر معاصر، شاعر، فیروزکوهى، غزل، قصیدۀ، عاشق

خلاصه ماشینی:

"در این زبان گاهی عامیانه‌ترین لغات،به صورتی غیرمنتظره و درعین حال مقبول و مستحسن،در کنار پرسابقه‌ترین و سنتی‌ترین کلمات و ترکیبات تاریخ غزل فارسی قرار می‌گیرند: جانم ز رفتن تو رود جان من مرو چون عمر تند می‌گذری عمر من یواش ** در وصل هم ز عشق تو ای گل در آتشم عاشق نمی‌شوی که بینی چه می‌کشم با عقل آب عشق به یک جو نمی‌رود بیچاره من،که ساخته از آب و آتشم ** تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم روزی سراغ وقت من آئی که نیستم ** (به تصویر صفحه مراجعه شود) و گاه،بافت و نحوه ترکیبات زبانی شعرش روح روستایی او را بیان می‌کند: ز چتر بید فروهشته پشه‌بند حریر به روی تخت و ز شمشاد تخت خواب فنر ز بوته صندلی و مبلها و به صف چیده ز سایه مخمل مخمورشان به پشت اندر و زمانی نیز در همین شیوۀ سرایش،به خاطر عدم برقراری ترکیب مناسب در بین کلمات و ساختار کل اثر،ناگهان زبان شعرش از اوج به حضیض کشیده می‌شود. اگر شاعران ؟؟؟عظیم القدری چون صائب و حافظ،سنتها و دست‌آوردهای ادبی ؟؟؟گذشتگان را به نفع ذهن و زبان ویژۀ خود مصادره می‌کردند و سپس ؟؟؟ریگ اعصار را به اکسیر حیات‌بخش شاعرانۀ خود،با وقوف ؟؟؟به فضای فرهنگی عصر خویش،به زری تمام‌عیار مبدل ؟؟؟می‌ساختند،این کار شگفت از عهده و توان فیروزکوهی و اقران و ؟؟؟امثال او بیرون بود چرا که به مفهوم اصیل شعر و به نشیب و فراز ؟؟؟فرهنگ زمانۀ خویش وقوفی شایسته نداشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.