Skip to main content
فهرست مقالات

شهریار، فیروزکوهی و اوستا (شعر معاصر در یک نگاه)

نویسنده:

(5 صفحه - از 60 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : شهریار ،شعر ،اوستا ،عشق ،شعر معاصر ،شاعر ،فیروزکوهى ،غزل ،قصیدۀ ،عاشق ،سبک ،حال آن‌که شعر فیروزکوهى ،سالهاى جوانى شاعر ،آدمى ،زبان ،خیال ،درد ،زندگى ،تاب ،جوانى ،تقلید ،شعر فیروزکوهى باز ،مردم ،فرهنگ ،خیال عشق جوانى ،سبک هندى و شعر ،اجتماعى ،امیر و شعر فیروزکوهى ،شهریار شاعر مردم ،شعر شهریار و اوستا

خلاصه ماشینی:

"در این زبان گاهی عامیانه‌ترین لغات،به صورتی غیرمنتظره و درعین حال مقبول و مستحسن،در کنار پرسابقه‌ترین و سنتی‌ترین کلمات و ترکیبات تاریخ غزل فارسی قرار می‌گیرند: جانم ز رفتن تو رود جان من مرو چون عمر تند می‌گذری عمر من یواش ** در وصل هم ز عشق تو ای گل در آتشم عاشق نمی‌شوی که بینی چه می‌کشم با عقل آب عشق به یک جو نمی‌رود بیچاره من،که ساخته از آب و آتشم ** تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم روزی سراغ وقت من آئی که نیستم ** (به تصویر صفحه مراجعه شود) و گاه،بافت و نحوه ترکیبات زبانی شعرش روح روستایی او را بیان می‌کند: ز چتر بید فروهشته پشه‌بند حریر به روی تخت و ز شمشاد تخت خواب فنر ز بوته صندلی و مبلها و به صف چیده ز سایه مخمل مخمورشان به پشت اندر و زمانی نیز در همین شیوۀ سرایش،به خاطر عدم برقراری ترکیب مناسب در بین کلمات و ساختار کل اثر،ناگهان زبان شعرش از اوج به حضیض کشیده می‌شود. اگر شاعران ؟؟؟عظیم القدری چون صائب و حافظ،سنتها و دست‌آوردهای ادبی ؟؟؟گذشتگان را به نفع ذهن و زبان ویژۀ خود مصادره می‌کردند و سپس ؟؟؟ریگ اعصار را به اکسیر حیات‌بخش شاعرانۀ خود،با وقوف ؟؟؟به فضای فرهنگی عصر خویش،به زری تمام‌عیار مبدل ؟؟؟می‌ساختند،این کار شگفت از عهده و توان فیروزکوهی و اقران و ؟؟؟امثال او بیرون بود چرا که به مفهوم اصیل شعر و به نشیب و فراز ؟؟؟فرهنگ زمانۀ خویش وقوفی شایسته نداشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.