خلاصه ماشینی:
"ضعف مادرش،از نظر بهداشت روانی،محرک اصلی او در دلبستگی به روانشناسی بود،هرچند که این علاقه،تا زمانی که او به خاطر مطالعات علمیش روی نرمتنان،اعتباری بینالمللی یافت،به طور حرفهای متجلی نشد.
پس از آنکه در سال 1917،در سن 21 سالگی،در پی نوشتن رسالهای دربارهء نرمتنان از دانشگاه نوشاتل درجه دکترا دریافت کرد،به زوریخ رفت تا در یک آزمایشگاه روانشناسی کار کند.
این کار توجه وی را به رشد ذهنی کودکان جلب کرد و همین موضوع در سراسر عمر به صورت مشغولیت ذهنی او درآمد.
پیاژه در سال 1921،سمت سرپرستی مطالعات در انستیتوی ژانژاک روسو در ژنو را پذیرفت و در آنجا مطالعات مربوط به روانشناسی تفکر را دنبال کرد.
در میان مفاهیم بسیاری که پیاژه وارد روانشناسی ذهنی کرده است،دو مفهوم خودنمانی میکنند.
پیاژه ساختهای ویژهء دورههای رشد ذهنی زیر را چنین شناسایی کرده است:1-دورهء هوش حسی-حرکتی25-دورهء تفکر پیش عملیاتی36-دورهء عملیات عینی47-دورهء عملیات انتزاعی و صوری."