Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به قصه های کتب فارسی دبستان (1)

نویسنده:

(9 صفحه - از 45 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : قصه، قصه‌های کتب فارسی دبستان، قصه‌های تخیلی کتب فارسی دبستان، داستان، گنجشکها، روباه، کبوتران، کودکان، فیل، بررسی قصه‌های تخیلی کتب فارسی

خلاصه ماشینی: "بنابر این،وجود این دو مطلب بدیهی،یعنی نفوذ و تأثیرگذاری‌ قالب قصه از یک سو و نیز جایگاه برتر کتابهای درسی نسبت به‌ انتشارات متفرقه،از دیگر سو،آشکار می‌سازد که ضعف ساختاری در برخی قصه‌های کتابهای درسی،بی‌اغراق فاجعه‌ای هولناک است که‌ همه ما هرساله از کنار آن با سکوت و بی‌اعتنایی می‌گذریم. » سئوال این است که چرا کاکلی همان موقع نقشه‌اش را بازگو نمی‌کند تا گنجشکها نقشه را سبک و سنگین کنند و خود را برای انجام دادن آن‌ آماده سازند؟اینجاست که قصه از نظر منطق داستانی افت می‌کند. اینجا باز همان مضمون تکرار شده است‌و(البته در قالب قصهء منظوم) حال برگردیم به قصهء«فریاد برای آزادی»این قصه که‌ خلاصه‌اش آمد،نسبت به دو قصهء دیگر بسیار ضعیفتر است. در پایان قصه هم‌ نویسنده مستقیما نتیجه‌گیری کرده و حتی برای افزایش تأثیر پیام،آن‌ را در یک کادر مستطیل شکل آورده است!به این شکل: گوسفندی که از گله جدا شود طعمه گرگ است. اما گذشته از ضعیف بودن قصهء«فریاد برای آزادی»که حتی‌ عنوانش هم نامناسب و غیر هنری است،لازم است سخنی که در ابتدای تحلیل این قصه گفته شد بار دیگر تکرار شود و آن این که تکرار یک مضمون در سه قصهء شبیه به هم،آن هم در یک کتاب چه مفهومی‌ دارد؟آیا کارشناسان کتابهای درسی ابتدا فهرستی از نیازهای اصلی و حساس بچه‌ها استخراج نموده و سپس کتابهای درسی را براساس آن‌ نیازهای تدوین نموده‌اند؟آیا در تدوین کتابهای درسی موضوعات‌ براساس اصلی بودن و حساسیت،اولویت‌بندی شده‌اند؟اگر چنین‌ بوده،آیا از بین موضوعات بسیار متعدد و متنوعی که می‌توان برای‌ بچه‌های سال دوم دبستان مطرح ساخت 3 قصه باید به طرح چنین پیامی‌ اختصاص یابد؟به گمان من،خیر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.