Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت مبانی روانی تعلیم و تربیت (صلاحیتهای حرفه معلمی 4)

نویسنده:

(4 صفحه - از 60 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،تدریس ،شناخت مبانی روانی تعلیم ،مبانی روانی تعلیم و تربیت ،روشهای تدریس ،رفتار ،فراگیر ،نوجوانی ،اجتماعی ،تفکر ،رشد ،اهداف اجتماعی تعلیم و تربیت ،صلاحیتهای حرفه معلمی ،محیط ،شناختهای یادگیرنده تغییر ،روش ،انسان ،مبانی اجتماعی تعلیم و تربیت ،آموزش ،مبانی تعلیم و تربیت ،شناخت یادگیرنده و معلم ،هدفهای ،تجربه ،یادگیریهای انسان ،طرح ،تغییر رفتار ،محیط مدرسه ،نیازهای فراگیر با روشهای تدریس ،ارتباط عرض اصلی طرح یادگیری ،فرد

خلاصه ماشینی:

"تیپ شخصیتی‌ آنها در شما نیز جلوه دارد و شما ناخواسته به‌ روش پدر و مادر خود عمل می‌کنید(البته مطلق‌ نیندیشیم)با کتابهایی را که در طول زندگی‌ مطالعه کرده‌اید،از نظر بگذرانید؛خواهید دید محتوای آنها در جهت دادن به قضاوتها و نگرشهای شما نقش زیادی داشته‌اند،به رفتار خردسالان خود بنگرید،هر کاری که‌ بزرگسالان انجام می‌دهند آنان نیز از آن تقلید می‌کنند و سعی می‌کنند که خود را به شکل‌ مادر،پدر،برادر یا خواهر خود درآورند. اینکه هدفهای آموزش را تعیین می‌کنیم و بعد بر اساس آن هدفها،محتوایی را انتخاب‌ می‌کنیم و آن را سامان می‌دهیم و روشهای‌ تدریس معینی برای آموزش آن محتوا پیش‌بینی‌ می‌کنیم و نهایتا مجموعه‌ای تحت عنوان«کتاب‌ درسی»تنظیم می‌کنیم و به وسیلهء معلم یا استاد تدریس می‌شود،در واقع طرحی است که برای‌ یادگیری را که مطابق یک طرح انجام می‌گیرد و توسط یک معلم یا مربی قابل کنترل است، «یادگیری رسمی»نامگذاری می‌کنیم. حالت مطلوب این‌ است که این دو نوع یادگیری همراستا باشند و همدیگر را تقویت کنند،یعنی آنچه که یادگیرنده‌ در کلاس و محیط مدرسه یاد می‌گیرد،در محیط خانواده نیز تقویت شود،فرض کنید در محیط مدرسه یادگیرنده به رعایت حجاب‌ ترغیب می‌شود،اگر در محیط خانواده نیز همین ترغیب صورت بگیرد،رعایت حجاب در فرد قویتر انجام می‌گیرد. یکی از لغزشهای تربیتی این است که مربی یا معلم در رفتار طاهری یادگیرنده باقی بماند و برای‌ تغییر شناختها و نگرشهای او برنامه‌ریزی‌ نکند. اصل‌ اساسی که از این مطالعه دریافته می‌شود این‌ است که فعالیتهای یاددهی-یادگیری در تدریس باید با سطح فکر و عقل فراگیر هماهنگ باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.