Skip to main content
فهرست مقالات

تقویم و عیدهای صابیان

نویسنده:

(19 صفحه - از 79 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : صابی ،صابیان ،حران ،ماه ،تقویم و اعیاد صابیان ،روزه‌ی ،مندایی ،بغداد ،الفهرست ،عقاید ،صابیان مندایی ،دین ،اسلام ،میان صابیان مندایی و صابیان ،قرآن ،کتاب ،ابن‌ندیم ،یونانی ،تاریخ صابیان مندایی با تاریخ ،تقویم و اعیاد صابیان مندایی ،عمران صابی ،مذاهب ،هلال تشرین اول ،روز بیست ،الاعلام ،اهل کتاب ،صابیان بطایح و صابیان حران ،ترجمه ،صابیان حرانی در نقل علوم ،تاریخ

خلاصه ماشینی:

"16 ابوریحان بیرونی پس از ذکر اسامی دوازده‌گانه ماههای صابیان ، یادآور شده است که :«صابیان در هر یک از ماههای دوازه‌گانه چندین روز روزه می‌دارند که تنها بر کاهنان این قوم واجب است و به گمان من (بیرونی) یا چهارده روز است و یا روز چهاردهم و حقیقت آن برای ما معلوم نشد و یکی از اشخاصی که مذاهب و فرق صابیان را برای من بیان می‌کرد می‌گفت روز هفدهم از هر ماهی برای صابیان عید است و علت آن را وقوع ابتدای طوفان در هفدهم دانسته‌اند و نیز روزهای انقلابین و اعتدالین را عید می‌دانند و روز انقلاب شتوی را هنگام مولد سال می‌دانند» سپس بیرونی می‌افزاید: «آنچه تاکنون از اعیاد گفته شد مدرک آن، گفته‌های هاشمی صاحب زیج کامل و چند نفر دیگر بود و ما فقط این الفاظ را از روی نوشته‌های آنان تصویر کردیم و اگر در آینده عمر، موفق شدیم که از خود صابیان و حرانیان و مجوس اقدمین بشنویم البته روش خود را که تحقیق و تدقیق در امور است در آنها مراعات خواهیم کرد». بزرگانی که از این طایفه برخاسته و موجب اشتهار این آیین شده‌اند غیر از نامبردگان افراد دیگری هم بودند از جمله: ثابت بن سنان بن ثابت بن قره، طبیب، هلال بن ابراهیم بن زهرون پزشک معروف، ثابت بن ابراهیم بن زهرون طبیب ماهر، ابوجعفر خان عالم ریاضی، ابن الوحشیة موءلف فلاحت نبطی هم اگر چه خود را مسلمان معرفی می‌کند لیکن کاملا به مکتب صابیان اختصاص دارد و از جابر بن حیان کیمیاوی مشهور هر چند اطلاع دقیقی در دست نیست43 ولی محتملا در ابتدا صابی بوده44 که بعدا مسلمان شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.