Skip to main content
فهرست مقالات

حق مطلق و نفی حد و برهان

نویسنده:

(9 صفحه - از 118 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : خدا، ذات، حق، خداوند، تمثیل، قیاس، بالذات، اشتراک معنوی، حد، ماهیت

خلاصه ماشینی:

"ولی اگر فارغ از خود باشد، می‌تواند بانگ «أنا الحق» سر دهد؛ چرا که مخلوق خدا و وجه اوست و محال است که مخلوق به لحاظ بهره‌ای که از هستی یافته، معدوم و به لحاظ این که وجهی از وجود بیکران حق مطلق است، فانی و هالک و باطل باشد. تنها اختلاف اشراقیان و متکلمان با دیگران، درباره اجسام نوعی است که آیا صورت و ماده دارند، تا مأخذ جنس و فصل قرار گیرند یا نه؟ اما حق مطلق، دارای هیچیک از اجزای خارجی و عقلی و حدی و کمی نیست وحتی ترکیب از کمال و نقص یا وجدان و فقدان نیز در ساحت قدس او راه ندارد؛ چرا که ماهیت ندارد. گیرم ممتنع بالذات به لحاظ این که بطلان محض و هلاک صرف است، از داشتن ماهیت وجنس و فصل و قرار گرفتن در تحت یکی از مقولات و اجناس عالیه، محروم است و واجب بالذات، به لحاظ این که حقیقت محض و وجود صرف است، برتر از آن است که تحت یکی از مقولات و اجناس عالیه قرار گیرد و همچون ماهیات نوعیه، دارای جنس و فصل و حد و رسم باشد. ممکن از نظر ذات، هیچ و از نظر فیضی که به او رسیده، چیزی است، چیستی او همان ماهیت اوست و این ماهیت، تنها در حوزه امکان وجود است که سر بر می‌آورد و دارای جنس و فصل وحد و رسم می‌شود. از آنجا که ما نمی‌توانیم با عقل و ذهن محدود ومتناهی خود درباره نامتناهی سخن بگوییم، ناگزیر ازراه قیاس یا تمثیل وارد می‌شویم و خدا را به انسان قیاس می‌کنیم، تا بتوانیم واژه‌های مزبور را به اشتراک معنوی هم در مورد ذات لا یتناهای خداوند به کار بریم و _______________________________ 5."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.