Skip to main content
فهرست مقالات

نظام اجتماعی کلاس و نقش تربیتی معلم (صلاحیتهای حرفه معلمی)

نویسنده:

(4 صفحه - از 26 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : معلم، نظام اجتماعی کلاس و نقش، کلاس، نظام اجتماعی، نقش تربیتی معلم، نظام اجتماعی کل، نقش، کلاس و نقش تربیتی، معلمی نظام اجتماعی کلاس، دانش‌آموز

خلاصه ماشینی:

"برای بقا و سلامت خانواده باید هر صاحب نقشی به وظیفه خود عمل کند در اثر ارتباط متقابل این نقشهاست که خرده نظام‌ خانواده بقا می‌یابد. کلاس یک نظام اجتماعی همه صفات و ویژگیهایی که برای یک نظام‌ اجتماعی و نقش بر شمردیم در کلاس به عنوان‌ یک نظام اجتماعی صادق است: 1l-نقشهای اجتماعی مختلف در کلاس‌ وجود دارد:نقش معلم،نقش شاگرد،نقش‌ مبصر و... چند نوع رابطه نقشها را می‌توان برشمرد: نقشهای مختلف کلاس با یکدیگر ارتباط متقابل دارند و باید انتظارات همدیگر را بر آورده سازند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2lدر اینجا نکتهء اساسی این است که با توجه‌ به انتظارات و نقشهای اجتماعی متفاوت بین‌ صاحبان نقش در کلاس،روابط متقابل‌ متفاوتی شکل می‌گیرد و هرکدام اثر تربیتی‌ خاص خود را دارد. در اینجا ما به چند حالت‌ از رابطهء متقابل نقشها می‌پردازیم: یک حالت این است که معلم در کلاس‌ آزادانه عمل می‌کند،به افراد اجازه بحث و انتقاد می‌دهد و به سوالات دانش‌آموزان با استدلال پاسخ می‌دهد. زمانی این‌ انتظار معلم برآورده می‌شود و زمانی دانش‌آموز نقش یک فرد متفکر را ایفا می‌کند که این‌ نقش در نهاد خانواده نیز پرورش پیدا کند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1lدر این نمودار،رابطهء متقابل نظام اجتاعی‌ (که در اینجا کلاس است)و آن نظامی که در شخصیت و امیال فرد وجود دارد،نشان داده‌ می‌شود. مثلا اگر با معلمی سر کند که دائم در کلاس نقش یک مستبد را ایفا می‌کند،این‌ دانش‌آموز به هرجا برود،آنجا فضای‌ استبدادی را احساس خواهد کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.