Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به قصه های کتب فارسی دبستان

نویسنده:

(10 صفحه - از 36 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : قصه، داستان، قصه‌های کتب فارسی دبستان، شخصیتها، کتاب فارسی، ابرهه، فداکار، زندگی، ابو ذر، پیامبر

خلاصه ماشینی: "به طور مثال از زندگی امام حسین(ع)صحنه‌های قصه‌ای شورانگیز به‌ صورت مکتوب موجود است و در مقاتل گوناگون ثبت شده است که‌ می‌توان از آنها استفاده کرد و قصه‌ای مناسب ساخت و اگر منظور از محدودیت در تخیل نویسنده است،این هم حرف درستی است،در قصه‌های تاریخی،پای‌بند به مستندات تاریخی و حوادث،گاه‌ محدودیت ایجاد می‌کند،ولی باید به این مسئله هم اذعان داشت که‌ منظور از نوشتن داستانهای تاریخی و سرگذشت شخصیتها،آموزش‌ تاریخ نیست،بلکه آنچه در چنین قصه‌هایی مهم است تأثیر آن بر خواننده است. البته لازم به توضیح است که این قصه برای نوجوانان نوشته‌ شده و شاید برای بچه‌های دبستان کمی مشکل باشد،هدف از آوردن‌ نمونه حاضر،این بود که نمونه‌ای از قصه‌هایی که حال‌وهوای جبهه را خوب تصویر کرده‌اند،ارائه دهم و مسلما اگر این نویسنده بخواهد برای سن پایین‌تر بنویسد،با نثری مناسب‌تر برای سن مورد نظر ولی با همین حال‌وهوا خواهد نوشت. چرا فرضا وقتی قصه«تشنهء دیدار»با کیفتی بهتر نسبت به«تشنه‌ای که مشک پرآبش بر دوش بود» داریم،به آن کار ضعیف قانع باشیم؟چرا وقتی قصه‌هایی قوی در حال‌ و هوای جبهه و پشت جبهه داریم به قصه ضعیف«فرزندان اسلام» بسنده کنیم؟چرا وقتی قصه‌ای مثل،قصهء«خوشبوتر از گلاب»خلق‌ شده،از زندگی امام حسین(ع)چیزی در حد«رهبر فداکار اسلام»را به بچه‌هایمان ارائه کنیم؟ آیا شخصیتهایی مثل«امام حسین(ع)»،«ابو ذر»،دانشمندان‌ بزرگی چون ابو علی سینا،و دیگران ارزش این را ندارند که برای ثبت‌ زندگی آنها سرمایه‌گذاری کنیم و دربارهء آنها داستانهایی با کیفیت‌ هنری بالا سفارش دهیم؟آیا«شهید فهمیده»و دیگر رزمندگان ما ارزش این سرمایه‌گذاری را ندارند؟به نظر بنده،نوشتن زندگینامه این‌ بزرگان به صورت داستان،باید به مسابقه گذاشته شود و بهترین قصه با بالاترین کیفیت انتخاب و در کتابهای درسی به چاپ برسند،چرا که‌ کتابهای درسی ارزشی بالاتر و مهمتر از یک کتاب قصه معمولی‌ دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.