Skip to main content
فهرست مقالات

تغییر نظام آموزش و پرورش، ضرورتها و نوآوریها

نویسنده:

(4 صفحه - از 78 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : آموزش، نظام جدید آموزش متوسطه، تغییر نظام آموزش و پرورش، آموزش‌وپرورش، پرورش، اجتماعی، ضرورتهای، تربیتی، اجرای نظام جدید آموزش‌وپرورش، تعلیم‌وتربیت

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) غلامحسین تکمیل همایون‌ تغییر نظام آموزش‌وپرورش؛ ضرورتها و نوآوریها قسمت اول 1lشاید لازم به توضیح نباشد که ساختار آموزش‌وپرورش در هردوره،جزئی از ساخت کلی فرهنگی،اقتصادی و سیاسی‌ جامعه است که بی‌تردید در پی هرنوع‌ دگرگونی اجتماعی و در پیوند طبییع با تحولات ایجاد شده،خود نیز دستخوش تغییر می‌گردد و نهایتا برای دستیابی به هدفهای‌ جدید،به جهت‌گیریها و سیاستهای جدید نیاز پیدا خواهد کرد. 4» صاحبنظران و محققان ایرانی نیز درباره‌ ضرورت همسویی جریان تعلیم‌وتربیت با تحولات اجتماعی و مشکلات عدم توجه به آن، نوشته‌های بسیار دارند از جمله«دکتر عسگریان»در کتاب جامعه‌شناسی آموزش و پرورش»می‌نویسد:«قریب نیم قرن است که‌ تغییرات عمیقی در ساخت زندگی گروههای‌ انسانی به وجود آمده و موجبات تحول‌ مؤسسات تربیتی را فراهم ساخته است. 2-بالا بودن تقاضای اجتماعی برای‌ آموزش به علت:الف)جوان بودن جمعیت‌ ایران که تعداد افراد در سن تحصیلی آن(6 تا 18 ساله)به بیش از 20 میلیون نفر در سال‌ 1370 می‌رسد و نزدیک به 37 در صد جمعیت‌ کشور را تکشیل می‌دهد:ب)ارزش خاصی که‌ خانواده‌ها برای تحصیلات عالی قائلند و ارتباط نزدیک سطح تحصیلات با منزلتهای‌ اجتماعی و درآمد افراد،ج)ارتقای سطح‌ آگاهی عمومی بر اثر انقلاب فرهنگی در میان‌ گروههای محروم جامعه(زنان،روستاییان، عشایر و خانواده‌های محروم شهری)،که خود در دو دهه 70 و 1380 باعث گسترش کمی‌ آموزشهای پرخرج‌تر چون راهنمایی تحصیلی‌ و متوسطه شده و توان اجرای همزمان‌ اصلاحات گسترده کیفی‌وکمی را از دولت‌ سلب می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.