Skip to main content
فهرست مقالات

معلم یک دقیقه ای (چگونه به دیگران بیاموزیم هر چه را می خواهند به خود بیاموزند)

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 59 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،تمجیدهای ،دقیقه‌ای ،کودکان ،دانشجوی جوان ،دانش‌آموزان ،کلاس ،دانشجوی جوان تربیت معلم ،خانواده ،رفتار ،مدرسه ،عملکرد ،سبب ،احساس ،تمجیدهای کلاسی ،کار ،موفقیت ،دانشجوی جوان داستان دانش‌آموزی ،رشد ،دانشجوی جوان سخنان معلم ،افکارواندیشه‌های معلم ،دانشجوی جوان با معلم ،اصول ،کارساز ،هدف ،رشد کودک ،فرآیند یادگیری ،ارزش ،کودک مرحلهء یادگیری ،اصول هدفگذاری و تمجید

خلاصه ماشینی:

"دانشجوی جوان ما در جلسهء پیشین پرسیده بود«چرا تمجیدهای یک‌ دقیقه‌ای مفید و کارساز هستند؟» معلم یک دقیقه‌ای اندکی از وقتش را به‌ تمجید خود اختصاص داده بود و همین امر موجب شده بود تا به ادامهء رفتار مثبت خود امیدوارتر شود. »و به‌ همین سبب بلافاصله شروع کرد: «اولین و مهمترین چیزی که همواره باید به‌ یاد داشته باشیم این است که تمجیدهای یک‌ دقیقه‌ای خود،همیشه صادقانه و بی‌ریا صورت‌ گیرد و تنها هنگامی که واقعا سزاوار آن هستیم‌ بیان شود. به همین سبب به خوبی می‌دانند که چه کاری را درست،یا تقریبا درست،انجام‌ داده‌اند و یا می‌دانند که مجبور نیستند در انتظار بمانند تا کاری را به کمال برسانند و آن‌گاه به‌ پاداش یا ستایشی که نیاز دارند،یا سزاوار آن‌ دانشجوی جوان به یاد آورد که:«کمال‌ امکان ندارد»و با خود اندیشید:«هر گام‌ کوچکی که به سوی هدف برداشته شود، سزاوار تجمیدی هرچند کوتاه خواهد بود. در گزارشی که معلم او برای‌ مدرسه تهیه کرده بود،گفته شده است که‌ تمجیدهای یک دقیقه‌ای بیش از هرعامل دیگر بر شاگردانی که می‌خواهند دروس خود را به‌ خوبی بیاموزند،اما،به سبب فقدان اعتماد به‌ 3lنفس،به خوبی از عهدهء کار بر نمی‌آیند،تأثیر مثبت دارد. » دانشجوی جوان گفت:«این مثال،یک‌ واقعیت اساسی را نشان می‌دهد که در فرآیند یادگیری و خودآموزی نقشی بسیار مهم دارد: هرگاه به سوی هدف یا رفتار دلخواه خود گام بر می‌داریم،نیازمندیم که خود را در حال انجام کار درست یا تقریبا درست‌ غافلگیر کنیم و به تمجید خود و رفتار خود بپردازیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.