Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت اصول و معیارهای برنامه ریزی درسی (صلاحیتهای حرفه معلمی)

نویسنده:

(4 صفحه - از 70 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،برنامه ،برنامه درسی ،برنامه‌ریزی درسی ،علمی ،محتوا ،اصول ،معیارهای برنامه‌ریزی درسی ،سازماندهی محتوا ،اهداف ،هدفهای آموزشی ،دانش ،علایق ،صلاحیتهای حرفه معلمی ،فعالیتهای یادگیری ،شناخت اصول و معیارهای برنامه ،شناخت اصول و معیارهای برنامه‌ریزی ،ریزی درسی ،برنامه درسی تضمین‌کنندهء تحقق اهداف ،محتوای برنامه درسی انتخاب ،جامعه ،فراگیر ،بررسی محتوای برنامه‌های درسی ،انتظار ،مرحله ،برنامه‌ریزی درسی اطلاعات لازم ،طرح ،ارتباط برنامه درسی با علایق ،برنامه درسی با روشهای تدریس ،معلم و برنامه درسی

خلاصه ماشینی:

"یادگیرنده کیست و توانایی چه‌ بخشی از مفاهیم و مطالب را داراست؟جامعه‌ چه انتظاراتی از او دارد؟برای انجام نقشهای‌ مورد انتظار خود در جامعه چه نوع شناخت‌ علمی باید به دست آورد؟این سؤالات و سؤالات مشابه دیگر همه در طرح یادگیری‌ (برنامه درسی)تنظیم و سازماندهی می‌شود. در مرحلهء تعیین اهداف که باید بین‌ ماهیت یادگیرنده و برنامه درسی ارتباط ایجاد کند و اهداف برای فراگیران معنادار باشد، نقش معلم تعیین‌کننده است؛چرا که او،در اثر برخورد با دانش‌آموزان،با علایق و مشکلات‌ آنها آشنا می‌شود و به همین دلیل می‌تواند به‌ ایجاد تعادل بین اهداف و منابع سه‌گانه کمک 1lکند. هر قدر آگاهی معلم از اهداف،محتوا و روشهای برنامه درسی بیشتر و جامعتر باشد و هرقدر معلم از صلاحیت علمی و آموزشی لازم‌ برای تدریس درس مورد نظر برخوردار باشد، امکان رسیدن به هدفها بیشتر می‌شود،در اجرای بهتر برنامه دریس به چند نکته باید توجه‌ کرد: 1-معلم هدفهای آموزشی را به طور کامل‌ بشناسد و در کلیه مراحل تدریس آنها را مد نظر داشته باشد. معلم زمانی می‌تواند در مرحله طراحی‌ برنامه‌های درسی به طور موفقیت‌آمیز شرکت‌ کند که از اصول برنامه‌ریزی درسی اطلاعات‌ لازم را داشته باشد و در اجرای برنامه درسی‌ به شرط آگاهی لازم از ویژگیها و عناصر برنامه دریس به نحو مطلوب عمل خواهد کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.