Skip to main content
فهرست مقالات

تصویرسازی کتابهای درسی

نویسنده:

(4 صفحه - از 39 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : تصویرسازی ،تصاویر ،تصویرسازی کتابهای درسی ،کودک ،کتاب ،آموزش ،تخیل ،ویژگیهای تصویرسازی کتابهای درسی ،قصه ،هویت موضوعی کتاب ،کتابهای درسی دبستان قصه‌ها ،متن ،داستان ،ویژگیهای تصویرسازی ،هویت موضوعی کتابهای درسی ،ویژگی تخیل‌برانگیز بودن تصویر ،کتابهای درسی ویژگیهای خاص ،تخیل کودک ،ویژگی آموزشی کتابهای درسی ،هدف آموزش ،ذهن ،تصاویر کتاب ،تصاویر کتابهای درسی ،هویت موضوعی کتاب با تصویر ،کتابهای درسی با هدف آموزش ،تصاویر خیال‌انگیز ،محور قرار دادن ویژگی آموزشی ،هدف آموزش اخلاقی قصه ،خیال‌انگیز ،کودک و نوجوان

خلاصه ماشینی:

"اگر در تصویرسازی یک کتاب به هویت موضوعی آن توجه‌ نشود،تصاویری به وجود خواهد آمد که نه تنها هماهنگی لازم با مضمون کتاب را نخواهد داشت،بلکه ممکن است تفاوت و ناهماهنگی چنان باشد که ما نتوانیم رابطه‌ای میان تصاویر و متن‌ بیابیم. حال با توجه به این ویژگیها می‌توانیم بگوییم تصویرسازی‌ قابلیت این را دارد که به شکلهای مختلف با ویژگیهای متفاوت‌ ظاهر شود و در کتابهای گوناگون با موضوعات مختلف رخ‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1lبنمایاند و مددرسان ما در جذب‌وفهم مطلب به کودک باشد. اگر تصویرساز فقط به آنچه که در متن آمده توجه کند و داستان را عین خود آن تصویر کند،قطعا کاری نکرده جز آنکه‌ گسترهء نامحدود تخیل کودک را به بدترین وجه محدود کرده است‌ و مجال خیال و فکر و ساختن تصاویری از گذشته را از او گرفته‌ است. بر دیوار کتابهای درسی چه چیز نصب‌ کرده‌ایم؟ «یوری شال وتیز»،یکی از تصویرگران معروف،می‌گوید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1l«معمولا سعی می‌کنم در کارهایم بیشتر تلقین و تحریک نمایم تا اینکه صرفا چیزی را بیان کنم؛زیرا از این طریق می‌توان کودک را به مشارکت فعال در جانشینی تصاویر یا پندارهای ذهنی‌اش تشویق‌ نمود. اگر تصویر این رابطهء عاطفی را برقرار نکند،نه تنها کودک قصه را به طور قلبی نمی‌پذیرد،بلکه با دیدن تصاویری‌ بی‌حس و بی‌رمق دچار تردید می‌شود و حتی به تخیل خود نیز مجال نخواهد داد که شخصیتها را آنگونه که می‌خواهد خلق کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.