Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت هدفهای اساسی تعلیم و تربیت (صلاحیتهای حرفه معلمی)

نویسنده:

(3 صفحه - از 24 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، هدفهاى غایى تعلیم و تربیت، معلم، تعلیم و تربیت، شناخت هدفهاى اساسى تعلیم، هدفهاى اساسى تعلیم و تربیت، فعالیتهاى تربیتى، شناخت هدفهای اساسی تعلیم، انسان، تربیتى

خلاصه ماشینی:

"به این سبب،آگاهی از هدفهای غایی تعلیم و تربیت برای معلم ضرورتی اساسی است. ممکن است چنین فردی بتواند در هنگام نیاز،در مورد خاصی اطلاعات فراوانی در اختیار دیگران قرار دهد؛ولی نمی‌تواند دربارۀ مسایل به خوبی قضاوت و تصمیم‌گیری کند و روش مناسبی برای حل مسایل زندگی تدارک ببیند،زندگی در هر زمانی، بویژه در عصر فعلی که هم به وسعت و دامنۀ اطلاعات علمی افزوده شده و هم پیچیدگیهای ابعاد متفاوت زندگی بیشتر شده است،بدون داشتن تفکری قوی و خلاق امکان ندارد. معلم باید سعی کند با ایجاد زمینه‌های یادگیری و فرصتهای مناسب برای فعالیتهای تربیتی، ذهن دانش‌آموز را پرورش دهد. یک روش برای پرورش ذهن این است که معلم دانش‌آموز را با مسئله‌ها و معماها مواجه کند. روش علمی به این معناست که فرد مسئله‌یاب باشد؛یعنی هیچ‌گاه در این تصور نباشد که زندگی او بدون مسئله است و به طور مداوم،مسایل مناسب و مربوط به پیرامون خود را شناسایی کند و حدود آن را برای خود مشخص سازد. پرورش انسان مسئول احساس مسئولیت برای انجام دادن کارها و داشتن تعهد و صلاحیت در مورد سرنوشت دیگران و سلامت و رشد جامعه یکی از صفات انسان تربیت شده است. این گرایشها،با این‌که تا حدودی پسندیده است و باعث حرکت و تلاش می‌شود،ولی باید تعدیل شود و انسان زندان فردیت را بشکند و در فکر جمعیت اجتماعی و ایجاد حس مسئولیت در آنها تأثیر زیادی داشته باشد. نتیجه می‌توان گفت که تربیت انسان چند بعدی است و معلم در این خصوص نقش اساسی ایفا می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.