Skip to main content
فهرست مقالات

اسلام و سیستم های اعتقادی

نویسنده:

(23 صفحه - از 132 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، انسان، سیستم، فلسفه، عرفان، کلام، اعتقادات، اسلامی، عقل، قلمرو، حکمت، حقیقت، دینی، اندیشه، معرفت، فطرت، اشراق، شریعت، مکاتب، حکمت متعالیه، هستی، روحی، علم، جهان، اسلام و سیستم، تبیین، سیستم‌های اعتقادی، سیستم اعتقادی فلسفه، فرهنگ، سیستم‌های اعتقادی در جهان اسلام

خلاصه ماشینی: "در فرهنگ اسلامی سه سیستم اعتقادی فلسفه، عرفان و کلام وجود دارد که متکفل شکل‌دهی بعد نظری و فکری انسان و پاسخ‌گویی به سوءالات اساسی او در تبیین هستی، انسان و خالق آن است. به نظر می‌رسد هدف اساسی ارسال رسل متوجه اصلاح اخلاق بوده است تا اعتقادات این حقیقت از سخن معروف و منقول از نبی‌اکرم‌صلی الله علیه و آله و سلم متبلور است که فرمود: «انی بعثت لأتمم مکارم الاخلاق»؛(3) اگر روح آدمی از رذایل پاک شود و خلقیات و ملکات سالمی در نفس وی جای گیرد، پذیرش حق بسیار آسان می‌نماید. در برخی از کتب فلسفی حکمت را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «الحکمة صیرورة الانسان عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی»(2)؛ فلسفه‌ی اسلامی به دو مشرب کلی اشراق و مشاء، و فلاسفه نیز به اشراقی و مشائی تقسیم می‌شوند: الف فلسفه‌ی مشاء: پیروان این مشرب خود را تابعان ارسطو می‌دانند، استدلال عقلی صرف را شایسته‌ی درک حقایق جهان می‌دانند و بر کفایت عقل در تفسیر و تبیین هستی باور دارند. عرفان نظری از جهتی شبیه به فلسفه است که به تفسیر و توضیح هستی می‌پردازد اما با این تفاوت که از عقل و ذهن و برهان استفاده نمی‌کند بلکه روش او سلوک قلبی و کشف و شهود عرفانی است. استاد شهید مرتضی مطهری بسیار به دیده‌ی تعظیم به فلسفه‌ی صدرایی نظر دارد و می‌گوید: برای یک فرد حقیقت‌بین پس از مطالعه‌ی دقیق کتب صدرا از یک طرف و مطالعه‌ی منابع کتب وی از طرف دیگر کاملا روشن می‌شود که فلسفه‌ی صدرالمتألهین یک سیستم فلسفی خاص منظم است که قبلا وجود نداشته و امکان ندارد که از جمع و تلفیق سیستم‌های مختلف یک سیستم مشخص به‌وجود آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.