Skip to main content
فهرست مقالات

یاد ماندگار (گفتگو با سیاوش شایان)

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 6 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا، معلم، مدرسه، دبیری، آموزش، مؤلفان کتابهای درسی، تعطیلی، شهر، شایان، امتحان

خلاصه ماشینی:

"*آقای شایان،از خودتان بگویید و اینکه کسی و کجا و در چه خانواده‌ای به‌ دنیا آمده‌اید؟چه طور درس خوانده‌اید و چرا رشتهء جغرافیا را برای ادامهء تحصیل انتخاب کرده‌اید؟ *با نام خدا شروع می‌کنم که ابتدای‌ همه‌چیز است. بخصوص تفاوت‌ زندگی ایلی و عشایری با زندگی شهری،که‌ دریچه‌های دنیای تازه‌ای را به رویم باز می‌کرد و مجموعهء اینها،علاقهء من به‌ شناخت محیط و جغرافیای طبیعی و انسانی را دامن می‌زد و همینها باعث شد که وقتی دیپلم گرفتم،رشته‌هایی مثل‌ پزشکی و مهندسی و امثال اینها،که برای‌ خیلیها جاذبه داشت،برای من جالب نبود و بیشتر میل داشتم در رشتهء جغرافیا ادامهء تحصیل بدهم. اینها دانش‌آموزان را برای‌ پاسخ به سئوالات،کنفرانسها و نوشتن انشاء به استفادهء از کتابهای‌ غیر درسی تشویق می کردند،کلاسهای آزاد و صمیمی معلم خوبم‌ آقای پارسی هم در این تشویقها نقش اساسی داشت. وقتی که‌ برای ادامهء تحصیل به تهران آمدم،از آنجا که دورادور به مجلهء رشد آموزش جغرافیا همکاری داشتم و گاهی در جلساتشان‌ شرکت می‌کردم،با درخواست معاونت‌ پژوهشی وزارتخانه در گروه جغرافیای‌ سازمان تألیف کتب درسی مشغول به کار شدم که هنوز هم ادامه دارد. ما باید کاری کنیم که بچه‌ها باور کنند وقتی می‌گوییم کشاورز سنتی با (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) خیش و گاوآهن زمین را شخم می‌زند یا دانه‌پاشی می‌کند یا از کود محلی استفاده‌ می‌کند،فقط مشتی کلمه به کار نبرده‌ایم، بلکه اگر سرمان را کمی بلند کنیم،به‌ راحتی می‌توانیم اینها را در اطرافمان‌ ببینیم و همین حالا در نزدیک‌ترین‌ روستای محل زندگیمان هم‌چنین‌ روشهایی هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.