خلاصه ماشینی:
"کودکی که غذای مناسب نمیخورد و یا همیشه در حسرت یک وعده غذای کافی است و از شرایط ابتدایی یک زندگی محروم است،احتمال دارد که با اعمال خشونت و زور و یا حتی دزدی،نیاز طبیعی را برطرف سازد و مسلما در این کار قصد آزار کسی را ندارد.
بچهها به خوبی شخصیت و نقش معلم را در رفتار او ارزشیابی میکنند و اصولا تمام صفات و خصوصیات او را زیر ذرهبین نکتهسنجیهای خود قرار میدهند و اگر آنها را مطلوب و خوشایند و دوست داشتنی یافتند تقلید و همانندسازی میکنند و همین اصل بر روشها و رفتارهای ناخوشایند نیز قابل تعمیم است.
طبق نظریهء بسیاری از دانشمندان تعلیم و تربیت،خصومت و پرخاشگری بچهها ابتدایی و در حد دفاع از خود و نوعی ابراز وجود است و قصد و نیت خاصی در بین نیست.
نتایجی که گرفته میشود،روشنگر این نکات است که پرخاشگریهای کودکان و نوجوانان با پرخاشگری بزرگسالان متفاوت است و آنان هنگام پرخاشگری،نه تنها قصد آزار و تخریب ندارند،که رفتارشان نوعی شیوهء دفاعی است."