Skip to main content
فهرست مقالات

عرفی شدن دین

نویسنده:

(15 صفحه - از 6 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : دین، عرفی شدن دین، فقه، اسلام، عقل، عقلاء، احکام، عرفی شدن فقه، داوری، قرآن، نظریه عرفی شدن دین، خدا، نظریه، کتاب، خرد، مفهوم، پیروی، عقاید، قرآن مجید، مردم، عقلایی شدن احکام، احکام رفتاری، اجتماعی، انسان، غرب، فقه اسلامی، تحلیل، عقل و خرد، زندگی، عقل جمعی

خلاصه ماشینی: "به طور خلاصه، فقیهان در مواردی، به عرف مراجعه کرده و از آن نتیجه فقهی می‌گیرند و ما برخی از آنها را یادآور می‌کنیم: الف: در تبیین مفاهیم هرگاه واژه‌ای، موضوع حکم قرار گیرد، و مفهوم آن از نظر سعه و ضیق روشن نباشد، در تبیین مفهوم موضوع و تحدید آن، عرف یگانه مرجع است و لذا در تبیین مفاهیمی مانند «بیع» و «غبن» و «عیب» و امثال اینها، به عرف مراجعه شده و در پرتو تشخیص عرف، حکم آن از کتاب و سنت استنباط می‌شود مثلا: در قرآن مجید، بیع که همان «داد و ستد» است مورد امضاء قرار گرفته و فرموده است: «أحل الله البیع»(1) ولی در برخی از موارد مفهوم «بیع»، با ابهام همراه می‌باشد مثلا اگر داد و ستدی، طرفین از «صیغه لفظی» بهره گیرند و بگویند :«بعت و اشتریت» مفهوم بیع حتما بر آن صدق می‌کند ولی در صدق آن بر داد و ستدی که در آن فقط «دریافت و پرداخت» صورت پذیرد، اما لفظی و یا به تعبیر فقیهان«صیغه بیع» درکار نباشد، مرجع عرف است و قضاوت و داوری عرف درباره سعه و ضیق مفهوم، برای فقیه حجت است، اگر او چنین داد وستدی را نیز «بیع» نامید، طبعا مشمول آیه خواهد بود و احکام بیع مانند لزوم آن و خیار مجلس، بر آن مترتب خواهد شد. (9) تحلیل: اساس این نظریه را یک فکر تشکیل می‌دهد و آن اینکه دین در حوزه رابطه شخصی انسان با خدا برنامه دارد، اما برای امور اجتماعی مردم، فاقد برنامه می‌باشد و به تعبیر دیگر دین آمده است که سعادت اخروی مردم را تأمین کند نه سعادت دنیوی را، بلکه خوشبختی انسان در این دنیا از طریق عقل جمعی تأمین می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.