Skip to main content
فهرست مقالات

عرفی شدن دین

نویسنده:

(15 صفحه - از 6 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : دین، عرفی شدن دین، فقه، اسلام، عقل، احکام، عرفی شدن فقه، داوری، قرآن، نظریه عرفی شدن دین

خلاصه ماشینی:

"به طور خلاصه، فقیهان در مواردی، به عرف مراجعه کرده و از آن نتیجه فقهی می‌گیرند و ما برخی از آنها را یادآور می‌کنیم: الف: در تبیین مفاهیم هرگاه واژه‌ای، موضوع حکم قرار گیرد، و مفهوم آن از نظر سعه و ضیق روشن نباشد، در تبیین مفهوم موضوع و تحدید آن، عرف یگانه مرجع است و لذا در تبیین مفاهیمی مانند «بیع» و «غبن» و «عیب» و امثال اینها، به عرف مراجعه شده و در پرتو تشخیص عرف، حکم آن از کتاب و سنت استنباط می‌شود مثلا: در قرآن مجید، بیع که همان «داد و ستد» است مورد امضاء قرار گرفته و فرموده است: «أحل الله البیع»(1) ولی در برخی از موارد مفهوم «بیع»، با ابهام همراه می‌باشد مثلا اگر داد و ستدی، طرفین از «صیغه لفظی» بهره گیرند و بگویند :«بعت و اشتریت» مفهوم بیع حتما بر آن صدق می‌کند ولی در صدق آن بر داد و ستدی که در آن فقط «دریافت و پرداخت» صورت پذیرد، اما لفظی و یا به تعبیر فقیهان«صیغه بیع» درکار نباشد، مرجع عرف است و قضاوت و داوری عرف درباره سعه و ضیق مفهوم، برای فقیه حجت است، اگر او چنین داد وستدی را نیز «بیع» نامید، طبعا مشمول آیه خواهد بود و احکام بیع مانند لزوم آن و خیار مجلس، بر آن مترتب خواهد شد. (9) تحلیل: اساس این نظریه را یک فکر تشکیل می‌دهد و آن اینکه دین در حوزه رابطه شخصی انسان با خدا برنامه دارد، اما برای امور اجتماعی مردم، فاقد برنامه می‌باشد و به تعبیر دیگر دین آمده است که سعادت اخروی مردم را تأمین کند نه سعادت دنیوی را، بلکه خوشبختی انسان در این دنیا از طریق عقل جمعی تأمین می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.