Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه دعوت به پژوهش و نقش آن در آموزش علوم

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 9 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، علمی، شیوه، فراگیران، آموزش علوم، آزمایش، دانش، معلم، شیوه دعوت به پژوهش، جریان

خلاصه ماشینی:

"شیوه دعوت به پژوهش و نقش آن‌ در آموزش علوم معرفی مقاله دکتر اسکندر فتحی آذر در این مقاله،ابتدا ماهیت علم مورد بررسی قرار گرفته و نشان‌ داده شده است که تأکید بر یک قسمت از ساختار علم،یعنی محتوا و یا دانش علمی،باعث یادگیری حفظی و طوطی‌وار مفاهیم و اصول‌ آن می‌گردد. در این جریان،روش پژوهشی به‌عنوان شیوه‌ای‌ هماهنگ با ماهیت علم مطرح گردیده و به برخی از نارساییهای آن‌ نیز اشاره شده است و بالأخره شیوهء دعوت به پژوهش یا روش بررسی‌ شواهد،به‌عنوان مکمل و حتی جایگزین روش پژوهشی در آموزش‌ زیست‌شناسی،همراه با مثالهای مربوطه،مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان کاربرد این شیوه به آموزش سایر علوم، مخصوصا در کشورهای جهان سوم،توصیه شده است. در راستای چگونگی اجرای برنامه‌های آموزشی علوم با اصل‌"محتوای توأم با جریان‌"شیوه‌هایی چون روش حل مسأله‌ای‌6،یادگیری مکاشفه‌ای‌7،و مهمتر از همه روش‌ پژوهشی‌8،توسط صاحبنظران و کارشناسان مربوطه ارائه شدند که از بین آنها،روش‌ پژوهشی مطرح شده توسط شوآب(1960)بیشتر مورد توجه قرار گرفت. پس اگر آموزش علوم به شیوه پژوهشی ارائه شده توسط شوآب،انجام‌ گیرد فراگیران با روشهای پژوهشی آشنا شده و از آنها در اخذ و شکل‌گیری دانش و مفاهیم‌ علمی استفاده می‌کنند و نیز به محدودیتهای علم پی برده و چه بسا دنبال کشف روشها و اصول و مفاهیم جدید خواهند بود. در این شیوه،دانسته‌ها و اطلاعات حاصل از آزمایشهای دانشمندان ریست‌شناسی به‌ طور خام و محدود در اختیار فراگیران قرار داده شده و از آنها خواسته می‌شود تا دانسته‌ها و شواهد را تعبیر و تفسیر نموده و نتایجی را ارائه دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.