Skip to main content
فهرست مقالات

آمادگی خواندن و عوامل مؤثر بر آن در سنین پیش از دبستان

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 135 تا 146)

کلید واژه های ماشینی : کودکان ،خواندن ،آمادگی ،آمادگی خواندن ،سنین پیش‌از دبستان ،آمادگی خواندن و عوامل مؤثر ،آموزش ،مدرسه ،سنین پیش‌از دبستان توانایی ،دبستان توانایی و آمادگیهای لازم ،کسب آمادگیهای خواندن ،زبان ،تشخیص ،آموزش خواندن ،یادگیری خواندن ،کودکان سنین پیش‌از دبستان ،سنین پیش‌از دبستان آمادگی ،حروف الفبا ،مربیان ،کسب آمادگیهای خواندن در کودکان ،نتیجه توانایی یادگیری کودک ،توانایی تشخیص حروف الفبا ،مهارتهای آمادگی خواندن کودکان ،یادگیری حروف الفبا ،آمادگی خواندن کودکان ،عوامل ،تشخیص حروف الفبا ،تشخیص حروف لاتین قابلیت تشخیص ،مهارتهای ،توانایی

خلاصه ماشینی:

"دیدگاههای امروزی ما را در این جهت هدایت‌ می‌کنند که کودکان حتی از زمان تولد در مسیر آمادگی برای خواندن قرار می‌گیرند و این‌ نوع آمادگی نتیجه ترکیبی از تجارب رسشی‌5و یادگیری تدارک دیده شده از طریق محیط پیرامون کودک می‌باشد. دیوید الکانید6(1986)(4)مفهوم‌"کودک عجول‌"7را مورد بحث قرار داده و اشاره دارد که تأکید بر آموزشهای رسمی و پیش از موعد و بدون کسب آمادگی در این دوره اگرچه‌ ممکن است تا دوره‌های بعد و سنین بالاتر اثرات زیان‌بار خود رابه‌طور بارز نشان ندهد، اما می‌تواند ریشه در این دوران داشته باشد. تأثیر برنامه‌های آموزشی تلویزیون در یاددادن حروف الفباء10،افزایش تعداد کودکانی که وارد مهدکودکها و مراکز پیش‌دبستانی می‌شوند و با وسایل و ابزار آموزشی‌ مواجه می‌شوند و نیز ازدیاد علاقه والدین به خواندن کودکانشان در سنین پیش از دبستان، بدون‌شک از جمله عواملی هستند که فعالیت خواندن و یادگیری را در این سنین،بیش از گذشته میسر می‌سازد و بر تعداد کودکانی که قبل از شروع رسمی مدرسه می‌توانند بخوانند افزوده است. در پایان لازم به ذکر است که دیدگاههای امروزی،ما را در این جهت هدایت می‌کنند که‌ کودکان حتی از زمان تولد در مسیر آمادگی برای خواندن قرار می‌گیرند و این نوع از آمادگی نتیجه ترکیبی از تجارب رسشی و یادگیریهای تدارک دیده شده از طریق محیط و پیرامون کودک است. به همین جهت معلمان و مربیان باید مشاهدات مستقیم و دقیقی در رابطه با مهارتهای آمادگی خواندن کودکان این سنین داشته باشند تا به تواناییها و میزان‌ آمادگیهای خواندن آنها پی ببرند و از راههای مختلفی چون آزمونهای استاندارد شده و چک‌لیستهای تعیین آمادگی،قابلیتهای آنان را در آغاز ورود به مدرسه مورد سنجش قرار دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.