Skip to main content
فهرست مقالات

راپورت مسیو آندره هس - معلم حقوق اقتصادی (در باب تشکیلات تعلیم در ایران)

ISC (9 صفحه - از 13 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"بعقیده بنده باید کمسیونهای محلی جدی و فعال که تعمدا از تجار و ملاکین معتبر و متنفذ ترکیب یافته باشد تشکیل داد و با موافقت و نظر آنها شاکردان دارالمعلمین را انتخاب کرد و مدارس‌ صنعتی را راه انداخت و تاسیس مدارس ابتدائی کرد مدارس ابتدائی 1-مرحله شروع باقدام و تغییرات و تبدیلات ممکن است تا موقعیکه عده کافی معلم برای تعلیم در تمام مملکت تهیه‌ نشده آخوندهای ساکن هر قریه را با حقوق کمی مامور تدریس خواندن‌ و نوشتن باطفال آن قریه کرد و چنانچه این معلمین چند ماهی در دارالمعلمین‌ ها استاژ کنند و مفتشین سیار هم دستورات لازمه راجع باسلوب جدید تدریس که فراگرفتن خواندن و نوشتن را سریع و سهل مینماید به‌ آنها بدهند تا اندازهء موفق بانجام وظیفه خود میگردند آنوقت هیجده‌ ماه یا دو سال بعد از تاسیس دارالمعلمین‌ها ممکن است بتمام مدارس‌ معلمینی که دوره دارالمعلمین را تمام کرده‌اند گماشت. 2-مرحله عملیات مطابق قاعده و ترتیب این موقع وقتی شروع میشود که دارالمعلمین‌ها بقدر کافی معلم‌ تهیه کرده باشند آنوقت میتوان مدارس جدی ابتدائی در تمام قراء و قصبات افتتاح کرد و یکنفر معلم برای تدریس در هر مدرسه کماشت‌ همچنانکه در مدارس ابتدائی در قراء و قصبات فرانسه یکنفر معلم کلیه‌ شاگردان را در یک اطاق مجتمع نموده و آنها را بطبقات مختلف تقسیم‌ و تدریس میکند در موقع لزوم ممکن است بنده اطلاعات مبسوطتری‌ راجع باین قسمت معروض دارم در هر صورت چه مدارس شهری و چه‌ مدارس قراء باید شاگردان را برای امتحان دوره شش ساله ابتدائی حاضر نماید چه با تحصیلات متحد الشکل میتوان افکار اهالی یک مملکت را هم افق و متحد نمود کتب تحصیلی مسئله بسیار مهم کتب مدارس است برای تحصیلات صحیح کتب‌ خوب و مفید لازم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.