Skip to main content
فهرست مقالات

اسماء و صفات؛ خدای مرید

(17 صفحه - از 88 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : اراده، صفت، خدا، مرید، فعل، ذات، اشکال ذاتی بودن صفت اراده، تفسیر، صفت ذات، صفت ذات بودن اراده، صفت فعل، فاعل، اراده خدا صفت ذات، نفی ذاتی بودن صفت اراده، اراده خدا، انسان، نفسانی، کمال، مقام بیان صفات ذاتی خدا، ذاتی بودن صفت، واقعیت، امام، روایات، اعمال قدرت، سخن، تدریجی، علم، فاعل مرید، اختیار، مراد

خلاصه ماشینی: "در این پاسخ که اراده، صفت فعل گرفته شده، به مطلب یاد شده توجه نشده است، زیرا اکنون سوءال می‌شود آیا اعمال قدرت و سلطه، فعل اختیاری است یا اضطراری؟ صورت دوم نقص و بر خدا محال است، زیرا در چنین صورت، فاعل مضطر خواهد بود، طبعا صورت نخست متعین است، در این جا این سوءال مطرح می‌شود که ملاک اختیاری بودن اعمال سلطه چیست؟هرگاه اراده پیشین در ذات است، مشکل تدریجی بودن اراده را چگونه حل کنیم؟ و اگر نیست، اعمال قدرت، حالت اضطراری به خود می‌گیرد. با توجه به این اشکال، می‌توان پاسخ یاد شده را به نحو دیگر پرورش داد، مشکل تدریجی بودن اراده را در قلمرو ذاتی بودن صفت اراده حل نماید، و شاید هم مقصود گوینده پاسخ سوم همان است که هم اکنون به تحریر آن می‌پردازیم: پاسخی قاطع در مورد اشکال نخست در فلسفه اسلامی ثابت شده است که در اجرای صفات کمال بر خدا، باید از جنبه‌های نقص وامکانی آن چشم پوشید و لب‌و مغز صفات را به خدا حمل نمود؛ مثلا علم در انسان کیف نفسانی است و در _______________________________ 8. (20) اجمال سخن این که سوءال کنندگان در این روایات از اراده‌ای سوءال می‌کردند که به عزم به فعل تفسیر می‌شود، و مسلما چنین تفسیری از اراده جدا از مراد نخواهد بود و اگر امام می‌فرمود: صفت ذات است، به دنبال آن، قدیم بودن جهان در ذهن آنان وارد می‌شد که دفع آن به این زودیها امکان پذیرنبود از این جهت برای سوزندان ریشه تمام شبهات می‌فرماید: اراده خدا ایجاد او است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.