Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش مبنانگر

نویسنده:

(10 صفحه - از 122 تا 131)

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ای، تولید، دینی، اینترنت، جامعه، مخاطب، پژوهش مبنانگر، حذف، فرهنگ، تعامل

خلاصه ماشینی:

"نگرانی‌هایی که در مورد رسانه‌های جمعی،چه در ایران و چه در دیگر کشورها وجود دارد،در آینده،بسیار جدی‌تر و فزاینده‌تر خواهد شد؛چرا که روند کنونی دنیایی را ترسیم می‌کند که تعدد و تکثر رسانه‌ای جزو لاینفک آن است؛تعدد و تکثری که ثابت نیست و ذاتا در حال تغییر است. برای نمونه،آنچه پیش از این،در مورد فیلتر شدن پیام‌های‌ معنوی و بزرگ‌نمایی پیام‌های مادی در رسانه‌های تکنولوژیک ذکر شد،به ذات تکنولوژیک‌ رسانه‌های مدرن باز می‌گردد؛در صورتی که بسیاری از تضادهای مستقیم بین پیام‌های رسانه‌ای‌ و جامعهء مخاطبان،به دلیل بومی نبودن پیام‌هاست و بیشتر به دلیل شرایط تولید و پخش،بر پیام‌ عارض می‌شود. 1. تأکید بر استفاده از تولیدات داخلی چنان‌که اشاره شد،حضور محصولات تولیدی غیربومی،افزون بر مسئلهء تداخل و انتقال فرهنگ‌ به صورت یک‌سویه،معمولا مشکل ایجاد تضادهای مستقیم را نیز در بردارند؛در صورتی که هر دوی این آفت‌ها عارضی است و با تکیه بر تولیدات داخلی پیام و مدیریت تولید پیام در داخل، می‌توان بر آن غلبه کرد. دربارهء رسانه‌های دیگر نیز مدیریت فضای رسانه‌ای برای استفاده از محصولات داخلی،بسیار مهم است. دربارهء امروز نیز با کمی پیچیدگی، وضع به همین صورت است!5پس دنیای آزاد به‌معنای دنیای بدون فیلتر،تنها زمانی محقق‌ می‌شود که هیچ رسانه‌ای وجود نداشته باشد؛ولی آزاد گذاشتن رسانه‌ها برای انجام هرگونه فیلتر (2). این نتایج باید اساس طراحی حرکت کلان رسانه‌ای در دنیای اسلام قرار گیرد که متأسفانه به دلیل نبود آن،نه تنها حرکت منسجمی دیده نمی‌شود، بلکه تضادها،تناقض‌ها و حتی گاه،حرکت‌هایی در خلاف مسیر صحیح انجام می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.