Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش در پرسش

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 132 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : پژوهش، اطلاعات، رسانه، پژوهشگر، ویژگی‌های رسانه و حوزهء پژوهش، برنامه، ویژگی‌های پژوهش رسانه‌ای با پژوهش‌های، مدیران، جمع‌آوری، مشکلات

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر مهدی محمدی دانشجوی دورهء دکترای کتابداری و اطلاع‌رسانی عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم؛ پژوهش در پرسش گفتگو با دکتر مهدی محمدی یکی از مشکلات پژوهشگران رسانه این است که تعریف مشخصی از تفاوت‌ها و ویژگی‌های پژوهش رسانه‌ای با پژوهش‌های اجتماعی ندارند. این تفاوت‌ها و ویژگی‌ها،از دید شما چیستند؟ پژوهش رسانه‌ای،چونان پژوهش‌های دیگر،دارای همان ساختار و مراحل پژوهشی است که‌ هر پژوهشگری باید آن فرآیند را طی کند؛با این تفاوت که مجاری‌ای که یک پژوهشگر از آن‌ مجاری،اطلاعات موردنیاز خود را در موضوع خاصی جمع‌آوری می‌کند،براساس نوع پژوهش، با مجاری پژوهشگر دیگر متفاوت است. در پژوهش‌های رسانه‌ای نیز با همین فرآیند مواجهیم،پس پژوهشگر باید دارای دو ویژگی باشد؛ یکی آشنایی با اصول پژوهش و فرآیند تحقیق و دوم آگاهی به ویژگی‌های رسانه و حوزهء پژوهش‌ رسانه‌ای؛به این معنا که بداند در رسانه،با چه ویژگی‌هایی روبه‌رو می‌شود و چه ابزارهایی در اختیار دارد. این بررسی‌ها باید برعهدهء کمیته‌ای باشد تا از یافته‌های یک پژوهش بهره‌برداری کنند؛ولی آیا چنین کمیته‌ای وجود دارد؟ در حقیقت،رسالت ما تازه شروع شده و آن،بررسی راه‌کارهایی برای به کارگیری یافته‌های‌ پژوهشگران در عرصهء عملی رسانه است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) به نظر می‌رسد پژوهش در کشور ما،به صورت جزیره‌ای صورت می‌گیرد و مدیران رسانه و پژوهشگران به صورت جزیره‌هایی منفک از هم هستند و هرکس تنها وظیفه دارد کار خودش را انجام دهد؛بدون آنکه ارتباطی با دیگری داشته باشد و از نیاز یا نظر او آگاه باشد؛چون‌ برنامه‌سازان ما افرادی هستند که با ساختارهای ذهنی خودشان،کار انجام می‌دهند و پژوهشگران‌ نیز افرادی هستند که با یافته‌ها و بافته‌های ذهنی خودشان پیش می‌روند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.