Skip to main content
فهرست مقالات

رسانه، پژوهش و دینداری فرد و جامعه

نویسنده:

(15 صفحه - از 144 تا 158)

کلید واژه های ماشینی : رسانه، دینی، پژوهش، سنجش، اخلاق، اجتماعی، مخاطبان، تاثیر رسانه، پژوهشگر، علوم اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"رویکرد ساختارگرا با اینکه رابطهء بین نظام رسانه‌ای و استفادهء افراد از رسانه را نشان می‌دهد- و به همین دلیل به لحاظ نظری دارای اهمیت است-ولی چون براساس نیازهای صنایع رسانه‌ ای پدید آمده‌اند،رویکرد مناسبی برای موضوع مورد پژوهش ما نمی‌باشد. هنگام پژوهش و سنجش باید بدانیم که آنچه به‌ دست می‌آید برآیند تاثیر رسانه و دیگر نهادها در بستر اجتماعی-فرهنگی خاص است که جامعهء آماری الگو در آن قرار دارد. اشکال دیگری که به این دیدگاه وارد می‌شود این است که در متون دینی با ناسازگاری‌ها و تناقضاتی مواجه می‌شویم که متشرعین برای حل آن به تفسیر دینی تمسک می‌کنند و این خود مشکل دیگری را پیش روی پژوهشگر قرار می‌دهد:کدام تفسیر و تعبیر از متن دینی؟ ب)اخلاق یکی دیگر از منابعی که برای درک و شناخت مفهوم و مؤلفه‌های دینداری بیان شده اخلاق به‌ ما هو اخلاق است. ادیان مختلف، مذاهب گوناگون درون یک دین و گونه‌های مختلف دینداری درون یک مذهب-که ناشی از فرهنگ اجتماعی متدینین است-این پرسش را پیش می‌آورند که آیا می‌توان سنجنده‌ای یک‌ دست برای ادیان مختلف طراحی کرد؟ با نظر به وجود لغات،واژگان و بعضا مفاهیم مشترک در میان برخی از ادیان و مذاهب این‌ احتمال وجود دارد که شاید بتوان سنجهء واحدی برایشان ساخت. چه بسیار کسانی هستند که رفتار و گفتاری‌ دینی دارند ولی نیتشان ریا و خودنمایی است و در سنجش دینداری،رفتار مبتنی بر ریا بدون‌ امتیاز و اعتبار خواهد بود: ان الله تعالی لا یقبل عملا فیه مثقال ذره من الریا (11:ج 27:403) پرسش این است که آیا راهی برای کشف درون و نیت افراد وجود دارد؟در اینجا لازم است‌ اشاره‌ای به انواع سنجش و شناخت دینداری داشته باشیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.