Skip to main content
فهرست مقالات

(تکنولوژی رسانه و پژوهشهای میدانی) حیات رسانه ای

نویسنده:

(10 صفحه - از 23 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : تکنولوژی، رسانه‌ای، ارتباطات، اطلاعات، تلویزیون، اینترنت، اجتماعی، رادیو، کامپیوتری، تکنولوژی رسانه و پژوهش‌های

خلاصه ماشینی: "به این ترتیب می‌توان گفت یک ویژگی مهم تکنولوژی رسانه‌ای این است که استفاده از آن‌ تقریبا برای همهء کسانی که به آن دسترسی دارند،آسان می‌باشد و یا به عبارت بهتر کاربران این‌ تکنولوژی نیاز به دانش فنی خاص ندارند. می‌توان فهمید که تکنولوژی به واسطهء ایجاد ارتباطهای گوناگون از اهمیت شایانی برخوردار است ولی باید بپرسیم که چرا این امر مهم است؟به عبارت دیگر کدامین ویژگی تکنولوژی‌ رسانه‌های گروهی آنها را از لحاظ اجتماعی دارای اهمیت می‌سازد؟ مولدهای ارتباطی تکنولوژی‌های رسانه‌ای همراه با محدودیت‌های ساختاری هستند. موریس اوگان‌2در کتاب خود با عنوان اینترنت به‌عنوان رسانهء جمعی،بر اهمیت این تغییرات‌ تأکید کرده و اظهار می‌دارد: اینترنت ویژگی رسانه‌های گروهی مرسوم،مبنی بر ارتباط میان منبع-پیام- دریافت‌کننده را به بازی گرفته و گاهی آن را در نمونه‌های مرسوم به اجرا در می‌آورد و برخی اوقات نیز با ترکیب‌بندی یا ظاهر کاملا جدیدی نمایان می‌سازد. زمانی که از لحاظ اجتماعی تکنولوژی رسانه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم،با این پرسش‌ روبه‌رو هستیم که این تکنولوژی‌ها چگونه شیوه‌های رابطهء متقابل و ارتباطات ما با دیگران را شکل می‌دهند؟یک تأثیر مهم تکنولوژی بر ارتباطات ما،کاهش دادن حجم زمان و مکان است. در حقیقت،تمایل به مدنظر داشتن قدرت طبیعی‌ تکنولوژی ما را به سوی مسیر روشن ولی در عین حال تحلیل رفتهء حتمیت تکنولوژی سوق‌ می‌دهد،که مدعی این نکته است که تکنولوژی‌های رسانه‌ای نقشی تعیین‌کننده در فرآیندهای‌ تحول اجتماعی دارند. به این ترتیب کاربران واقعی تکنولوژی در مرکز آنالیز قرار می‌گیرند ولی باز هم‌ نمی‌توانند آزادانه عمل کنند زیرا کاربران تکنولوژی در بافت‌های اجتماعی خاصی عمل کرده و با تکنولوژی‌هایی کار می‌کنند که می‌توان در شیوه‌ها و راه‌های محدود از آنها بهره‌مند شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.